22.9.2005

Diabetesliitto aktiivisena lääkekorvauskysymyksissä

Diabetesliiton 2. varapuheenjohtaja Marjatta Stenius-Kaukonen oli 21.9. kuultavana eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnassa ja esitti siellä Diabetesliiton kannanoton lääkekorvausuudistukseen. Diabetesliiton näkemyksen mukaan hallituksen esitystä tulee korjata siten, että se ei johda omavastuuosuuksien nousuun pitkäaikaissairailla, jotka joutuvat käyttämään paljon ja kalliita lääkkeitä (koko lausunto). Lisäksi Diabetesliitto on jättänyt sosiaali- ja terveysministeriölle kirjeen glargiini-insuliinin erityiskorvattavuudesta myös muun kuin tyypin 1 diabeteksen hoidossa silloin, kun erityiskorvattavuudella on erityisiä hoidollisia perusteita (koko kirje). Liitto on lähettänyt kirjeen sosiaali- ja terveysministeriölle myös detemir-insuliinin saamisesta erityiskorvattavaksi myös tyypin 2 diabeteksen hoidossa (koko kirje). Liiton puheenjohtaja kansanedustaja Matti Väistö on lisäksi jättänyt valtioneuvostolle kirjallisen kyselyn pitkävaikutteisten insuliinijohdosten eli glargiini- ja detemirinsuliinin erityiskorvattavuudesta tasapuolisesti kaikille diabeetikoille (koko kysymys).