13.4.2006

• AstraZeneca Oy
• Novartis Finland Oy
• Pfizer Oy

Me kolme valtimotauteja edustavaa kansanterveysjärjestöä olemme huolestuneita atorvastatiinin, fluvastatiinin ja rosuvastatiinin mahdollisesta jäämisestä sairausvakuutuksen lääkekorvausten ulkopuolelle.

Suhtaudumme myönteisesti kaikkiin pyrkimyksiin alentaa pitkäaikaissairaille potilaille lääkkeistä aiheutuvia kustannuksia. Geneeristen lääkkeiden käyttö on ensisijaista aina, kun niiden teho on riittävä ja muutkin ominaisuudet sopivat potilaalle. Jos niillä ei päästä hyvään hoitotasapainoon ja hoitotavoitteisiin, on varattava mahdollisuus käyttää uusia ja kalliimpia lääkkeitä ilman korvattavuuden heikkenemistä. Geneerinen substituutio on hyvä keino pienentää potilaille ja yhteiskunnalle koituvia kustannuksia, mutta on tilanteita, joissa myös kalliimmat hoitovaihtoehdot tulisi perustellusti säilyttää korvauksen piirissä. Tämä sivuaa myös yleistä intressiä kehittää entistä parempia lääkkeitä, mikä myös on potilaan etu.

Valtimotaudit (sepelvaltimotauti, aivoverenkiertohäiriöt ja jalkojen verenkierron häiriöt) ovat edelleen suurin yksittäinen sairausryhmä sekä miehillä että naisilla. Diabeetikoilla nämä taudit ovat paitsi yleisiä myös keskimääräistä hankalampia, joten hyvä riskitekijöitten hoito heillä on tärkeää. Tyypin 2 diabeetikot ja mikroalbuminurian omaavat tyypin 1 diabeetikot kuuluvat valtimotautikuolleisuuden korkean riskin ryhmään (1) ja hoitotavoitteena on pitää LDL-kolesteroli alle 2,5 mmol/l ja veren triglyseridipitoisuus alle 1,7-2 mmol/l (1, 2) elintapahoidolla ja tarvittaessa lääkehoidolla. Valtimotautiin sairastuneilla tavoite on vielä tiukempi.

Noin 85-90 % tyypin 2 diabeetikoista ja 30 % tyypin 1 diabeetikoista omaa metabolisen oireyhtymän, jolle on tyypillistä LDL-kolesterolin rakenteelliset muutokset, kohonnut triglyseridipitoisuus ja matala HDL-kolesteroli. Diabeetikoilla on myös usein käytössä monia lääkevalmisteita, joiden yhteensopivuus erilaisten lääkkeiden kanssa vaatii yksilöllisesti räätälöityä hoitoa.

Simvastatiini on hyvä, tutkimuksin tehokkaaksi osoitettu ja edullinen peruslääke kohonneen LDL-kolesterolin hoitoon. Hoitotavoitteiden saavuttaminen niin kolesterolin kuin triglyseridien osalta sekä mahdolliset lääkkeen sivuvaikutukset tai yhteisvaikutukset muiden lääkkeiden kanssa vaativat kuitenkin osalla potilaista muiden statiinilääkkeiden - kuten atorvastatiinin, fluvastatiinin tai rosuvastatiinin - käyttöä tai statiinin ja fibraatin tai statiinin ja etsetimibin yhteiskäyttöä.

Potilaan kustannettavaksi tuleva lääkehoito ilman Kelan korvausta johtaa monen kohdalla hyvin toimivan hoidon keskeyttämiseen. Jos seurauksena on huonompi hoitotulos, terveyden eriarvoisuus lisääntyy, koska vain varakkailla on mahdollisuus kalliimpiin lääkkeisiin. Tämä voi kiinnittää huomiota myös EU-alueen sisäisessä vertailussa. Hoidon keskeyttäminen voi lisätä akuutin sepelvaltimotapahtuman riskiä. Lisäksi mahdollinen lääkevaihto vaatii ylimääräisiä lääkärikäyntejä, toistuvia laboratoriokokeita uuden lääkityksen sisäänajon, tehon ja mahdollisten sivuvaikutusten seurannan suhteen. Simvastatiinin käytössä pitäytyminen taloudellisista syistä voi johtaa annoskoon suurentamiseen. Teho on kuitenkin rajallinen ja toisaalta annoksen kasvattaminen (80 mg) ei välttämättä ole vaaratonta.

Näkemyksemme mukaan tavoitteena on kaikkien potilaiden tasavertaisesti saavutettavissa oleva ja hoitosuosituksen mukainen valtimotautien keskeisen vaaratekijän alentaminen. Tähän pyritään kullekin potilaalle yksilöllisesti sopivalla lääkevalmisteella huomioiden taloudellisuus ja potilaalle sekä terveydenhuollolle aiheutuvat kustannukset. Lääkehoidon kustannukset tulee nähdä osana sairauden hoidon kokonaiskustannuksia. Vetoamme lääkkeiden maahantuojiin hinnan tarkistuksen suhteen ja hintalautakuntaan, jotta kyseiset lääkkeet säilyvät korvausjärjestelmän piirissä.

Turussa 10. huhtikuuta 2006
Aivohalvaus- ja dysfasialiitto ry

Tiina Viljanen

Tampereella 7. huhtikuuta 2006

Helsingissä 11. huhtikuuta 2006
Suomen Sydänliitto ry

Tor Jungman
pääsihteeri

Viitteet

1. Suomen Sisätautilääkärien Yhdistys, Suomen Kardiologinen Seura, Suomen Verenpaineyhdistys, Kunnallislääkärit, Suomen Työterveyslääkäriyhdistys, Suomen Neurologinen Yhdistys, Sosiaalilääketieteen Yhdistyksen Käyttäytymistieteen Jaos, Suomen Sydänliitto, Suomen Diabetesliitto, Aivohalvaus- ja Dysfasialiitto. Uusittu eurooppalainen suositus. Sydän- ja verisuonitautien ehkäisy käytännön lääkärintyössä. Suom Lääkäril 2004;59:2117-9.

2. Dyslipidemiat (Käypä hoito) Duodecim 2004;120:1794-816.