21.5.2006

Välinpitämättömyys diabeteksen hoidossa aiheuttaa hätää ja turhia kustannuksia

Hyvä diabeteksen hoito antaa diabeetikolle edellytykset täysipainoiseen elämään. Hyvän hoidon toteutumiselle on paljon esteitä, joista valtaosa voidaan poistaa, kun ymmärretään sairauden vakavuus. Vaikka hoidon onnistuminen on viime kädessä kiinni diabeetikon omasta osaamisesta ja tahdosta, se edellyttää myös asiantuntevaa hoidonohjausta.

Suomalaisen terveydenhuollon määrälliset ja laadulliset resurssit ovat riittämättömät ja kuntakohtaiset erot liian suuret. Ei voi olla oikein, että asuinpaikkakunta määrää hoidon saatavuuden ja onnistumisen mahdollisuudet.

Hyvän hoidon esteenä on myös tyypin 1 ja tyypin 2 diabeteksen epätasa-arvoinen kohtelu lääkekorvauksissa. Korvattavuusperusteet ovat nykyisin yksinomaan taloudellisia ja siten kestämättömiä. Senttien säästämisellä tuhlataan helposti miljoonia. Huonosta hoidosta seuraa vakavia lisäsairauksia, joiden aiheuttama kärsimys ja yhteiskunnalliset kustannukset ovat kohtuuttoman suuret.

Diabetesliiton tehtävä on huolehtia diabetekseen sairastuneiden hyvinvoinnista. Oleellinen osa liiton toimintaa on myös pyrkiä vaikuttamaan siihen, että suomalaiset eivät sairastuisi diabetekseen.

Diabetes on nopeimmin yleistyvä kansansairaus Suomessa. Diabetesta sairastaa liki 500 000 suomalaista, heistä 200 000 tietämättään.