11.11.2010

Terveydenhuoltolakiesitys lupailee hyvää diabeetikkokoululaisille

Diabetesliitto on tyytyväinen siihen, että hallituksen esitys terveydenhuoltolaiksi turvaa pitkäaikaissairaiden lasten perusoikeuksien toteutumisen koulussa. Terveydenhuoltolakiesityksessä kouluterveydenhuollon palveluihin sisältyy ”pitkäaikaisesti sairaan lapsen omahoidon tukeminen yhteistyössä muiden oppilashuollon työntekijöiden kanssa.”

Hoitotarvikejakelu on lakiesityksessä sijoitettu kotisairaanhoidon palveluksi. Diabetesliitto korostaa, että hoitotarvikejakelusta pitäisi säätää sairaanhoidon määrittelevässä pykälässä. Hallituksen esittämässä lain muotoilussa avoterveydenhuollon maksuton hoitotarvikejakelu jäisi edelleen sääntelemättä kotisairaanhoitoa lukuun ottamatta. Tästä epäkohdasta Diabetesliitto on ollut yhteydessä ministeri Paula Risikkoon, ja lakiesitykseen on luvattu korjausta

Diabetesliitto jätti lausuntonsa terveydenhuoltolakiesityksestä ja siihen liittyvistä muista lakimuutoksista eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan asiantuntijakuulemisessa torstaina 11.11.2010.

Lausunto kokonaisuudessaan