27.2.2017 15.41

Levemir-kyselymme keräsi ennätysmäärän vastauksia

Kysyimme Levemir-insuliinin käyttäjiltä ja insuliinia käyttävien lasten vanhemmilta käyttökokemuksia voidaksemme tehdä lausunnon lääkkeiden hintalautakunnalle hilalle.

Saimme kyselyyn nopeasti ennätysmäärän vastauksia,  10 päivässä yli 500 vastausta. Kiitos kaikille vastanneille!

Käyttäjäkokemusten perusteella jätimme hintalautakunnalle lausunnon, jossa toteamme mm. "Detemiriä tarvitsevien yhtä turvallista ja onnistunutta lääkehoitoa ei ole mahdollista toteuttaa muilla perusinsuliineilla: vastaavia muita perusinsuliineja ei ole. Detemir- ja glargininsuliinit eivät ole keskenään vaihtokelpoisia: valmisteilla on eri molekyylit."

Diabetesliiton näkemys on, että kaikkien markkinoilla olevien insuliinien tulee olla diabeetikoiden käytettävissä yksilöllisen tarpeen mukaisesti, eikä parhaan insuliinin valinta saa olla riippuvainen diabeetikon tai hänen huoltajiensa maksukyvystä.

Diabetesliiton lausunto lääkkeiden hintalautakunnalle kokonaan tässä:detemir lausunto diabetesliitto 23.2.2017 (pdf) (351.3 KB)

Lapsi_pistää6