10.6.2003

Lausunto lääkekorvaustyöryhmä 2003:n loppuraportista

Pitkäaikaissairaita edustavien järjestöjen yhteinen lausunto, lähetetty sosiaali- ja terveysministeriölle 2.6.2003

Pitkäaikaissairaita edustavat järjestöt esittävät lääkekorvaustyöryhmä 2003:n loppuraportin ehdotuksiin seuraavia kommentteja ja muutoksia:

Lääkekorvausjärjestelmän uudistaminen esitetyssä muodossa nostaa satojen tuhansien pitkäaikaissairaiden lääkekustannuksia. On huolestuttavaa, että ehdotetun uudistuksen tavoitteena on siirtää osa lääkkeistä peruskorvattavaan luokkaan ja supistaa erityiskorvattavien luokka mahdollisimman pieneksi. Lääkekorvausjärjestelmän uudistamisen ensisijaisten perusteiden on oltava lääketieteellisiä ja hoidollisia.

Kokonaan korvattava luokka säilytettävä
Elintärkeiden ja elämää ylläpitävien lääkkeiden on oltava kokonaan korvattavia.

Sairauden ehkäisyä on tuettava ja etenemistä estettävä
Loppuraportin keskeinen virhe on, että se keskittyy vain sairauksien hoitoon eikä lääkityksen ehkäisevään vaikutukseen. Lääkityksellä on keskeinen merkitys työ- ja toimintakyvyn säilyttämisessä ja sairauden etenemisen estämisessä. Esimerkkejä näistä sairauksista ovat mm. astma, diabetes, kohonnut kolesteroli, mielenterveyden häiriöt, nivelreuma, kohonnut verenpaine, ihosairaudet ja nivelpsoriasis.

Lääkekustannukset on nähtävä osana terveydenhuollon kokonaismenoja
Potilailla pitää olla mahdollisuus saada sairausvakuutuskorvaus myös uusista, kalliista ns. täsmälääkkeistä, joiden avulla sairastunut voi pysyä pidempään työ- ja toimintakykyisenä.

Lääkekorvausjärjestelmän uudistamisen perustana tulisi olla laajat terveystaloustieteelliset selvitykset, joiden avulla voidaan arvioida, millainen merkitys lääkehoidolla on terveydenhuollon kokonaiskustannuksia vähentävänä tekijänä.

Pitkäaikaissairaiden maksurasitus ei saa kasvaa
Pitkäaikaissairaiden lääkekustannukset eivät saa nousta nykyisestä. Lääkehoidon kustannukset eivät saa muodostaa kynnystä niiden käytölle. Erityisesti kalliiden lääkkeiden ostamista pitäisi helpottaa apteekkien joustovaralla, joka mahdollistaisi potilaille omavastuuosuuden maksamisen useassa erässä.

Hallitusohjelmassa mainittu maksukatto on toteutettava
Maksukaton tulee olla perhekohtainen ja sisältää keskeiset potilaiden terveydenhuollon kustannukset. Maksukaton ylittymisen jälkeen kiinteää lääkemääräyskohtaista omavastuuta ei tule periä. Mahdolliseen 0-korvausluokkaan ei tule sisällyttää lääkärin määräämiä pitkäaikaissairauksiin käytettäviä lääkkeitä, koska siitä aiheutuisi kohtuuttomia kustannuksia potilaille.

Uudet lääkkeet korvausjärjestelmän piiriin nopeammin
Uusien lääkkeiden pääsy lääkekorvausjärjestelmän piiriin tulee olla huomattavasti nykyistä läpinäkyvämpää ja yksinkertaisempaa. Päätöksentekoprosessi kestää nykyisellään kohtuuttoman kauan. Uudet lääkkeet on saatava potilaiden käyttöön nopeammin. Erityiskorvattavuuden saamiseksi vaadittavasta kahden vuoden aikarajasta tulee luopua. Lääkekorvauksista päättävän toimielimen työskentelyn tulee olla avointa ja edustaa kaikkia osapuolia.

Järjestöt mukaan päätöksentekoon
Me allekirjoittaneet järjestöt vaadimme, että meidät kutsutaan mukaan lääkekorvausjärjestelmän uudistustyön jatkovalmisteluihin. Tähän mennessä annetut lausunnot eivät ole vaikuttaneet ehdotusten sisältöön. Pitkäaikaissairaita edustavina järjestöinä olemme lääkkeiden käyttäjänäkökulman erityisasiantuntijoita.

Helsingissä 2.6.2003

Aivohalvaus- ja Dysfasialiitto ry