26.9.2014 8.31

Lääkeasiat pitää saada pois yritys- ja teollisuuskomissaarilta

Euroopan unionin äskeisten komissaarinimitysten yhteydessä lääkeasiat siirrettiin pois terveysasioista vastaavalta komissaarilta komissaarille, joka vastaa sisämarkkinoista, teollisuudesta ja yritystoiminnasta.

Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen, myös Diabetesliiton, mielestä siirto voi johtaa terveydelle haitalliseen kehitykseen.

Keskeiset koko EU:n laajuiset potilas ja -kansanterveysjärjestöt vetoavat vasta valittuun Euroopan komission puheenjohtajaan Jean–Claud Junckeriin , että lääkeasiat saataisiin takaisin terveysasioista vastaavan komissaarin tehtäviin.

Suomen Diabetesliitto yhtyy vetoomuksessa esitettyyn kantaan, ja on lähestynyt kaikkia suomalaisia europarlamentaarikkoja, jotta nämä olisivat tietoisia ongelmasta, ja voisivat tehdä oman osansa tilanteen korjaamiseksi.

Lääkeasiat siirtyivät EU-komissiossa terveyskomissaarin vastuulle vuonna 2009. Siirto oli silloin merkittävä voitto julkisen terveydenhuollon lobbareille. Aiemmin lääkepolitiikka oli kuulunut yritys- ja teollisuuskomissaarin alaisuuteen. Lääketeollisuus vastusti siirtoa vuonna 2009. Nyt lääketeollisuus voitti lobbauksessa.

Euroopan potilas- ja kansanterveysjärjestöjen vetoomus, englanninkielinen.