18.12.2017 14.55

Laadun seuranta välttämätöntä terveydenhuollon valinnanvapaudessa

Diabetesliitto on antanut lausunnon sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen eli soteuudistuksen valinnanvapausmallista.

Diabetesliiton näkemyksen mukaan esitetty valinnnanvapausmalli on liian monimutkainen, eikä uudistuksessa saada sosiaali- ja terveyspalveluja yhtenäisiksi ketjuiksi.  Kaikki terveys- ja sosiaalipalveluja tarvitsevat ihmiset eivät kykene toimimaan niin monimutkaisessa järjestelmässä.  Odotettavissa on, että valinnanvapauden toteutumiseen vaikuttaisivat asiakkaan kyky ymmärtää monimutkaista järjestelmää, hänen taloudellinen tilanteensa ja liikunta- ja toimintakyky.

Diabetesliitto pitää sote-uudistuksen alkuperäisiä tavoitteita oikein hyvinä: tarkoitushan on pienentää väestön terveys- ja hyvinvointieroja ja hillitä kustannusten kasvua. Tavoitteena on ollut myös parantaa palvelujen saatavuutta ja antaa ihmisille mahdollisuus valita palveluntuottaja.

Diabeetikoiden näkökulmasta valinnanvapauden toteuttamiseen tarvitaan kuitenkin välttämättä ohjausta: kaikkien palveluntarjoajien tulee noudattaa yhteisiä, koko maata koskevia diabeteksen hoidon laatukriteerejä. Hoidon laatua tulee myös seurata järjestelmällisesti ja seurannan tulosten tulee olla julkisia, kaikkien saatavilla.

Diabeteksen hoidon laatua voidaan parantaa laatukriteerien ja julkisen laadunseurannan lisäksi keskittämällä tyypin 1 diabeteksen ja muu vaativa diabeteksen hoito osaamiskeskuksiin ja niihin liittyviin verkostoihin. Hyviä malleja on paikoitellen jo olemassa. Diabeteksen hoidon laadun turvaaminen vaatii riittävästi osaavaa henkilöstöä. Nykyisellään diabeteksen hoidon osaavasta hoitohenkilöstöstä on huolestuttava pula.

Diabetesliiton lausunto, PDF, hallituksen esityksestä laiksi asiakkaan valinnanvapaudesta sosiaali- ja terveydenhuollossa