13.5.2005

Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Valto Koski, Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
Eduskuntaryhmät

Pääministeri Matti Vanhasen hallitusohjelmassa luvataan sosiaali- ja terveyspolitiikan osalta vaikuttaa väestön terveyden edistämiseen, sairauksien ennaltaehkäisyyn ja ihmisten toimintakyvyn tukemiseen. Hallitus lupaa toimillaan edistää kansalaisten hyvinvointia ja vaikuttaa syrjäytymisen vähentämiseen. Sosiaali- ja terveysministeriön Terveys 2015 kansanterveysohjelmassa halutaan lisätä toimintakykyisiä elinvuosia ja pienentää väestöryhmien välisiä terveyseroja.

Koska sosiaali- ja terveysministeriö valmistelee parhaillaan lääkekorvausjärjestelmän uudistamista, haluamme sosiaali- ja terveysalanjärjestöinä, pitkäaikaissairaiden ja vammaisten edunvalvojina kiinnittää huomiota seuraaviin asioihin:

Pitkäaikaissairauksien hoidon kannalta olennaista ovat tarkoituksenmukaiset ja mahdollisimman tehokkaat sekä turvalliset lääkkeet. Lääkkeiden saatavuus on varmistettava kansalaisten hyvinvoinnin takaavilla hoitojärjestelmillä ja taloudellisen turvan vahvistavalla vakuutusjärjestelmällä. Lääkkeiden hintojen pitää olla käyttäjille kohtuulliset. Kaikilla pitkäaikaissairailla ja pienituloisilla tulee olla tasavertaiset mahdollisuudet, sosioekonomisesta taustasta riippumatta, tarvitsemaansa lääkehoitoon ja terveydenhoitoon.

Vaadimme, että kustannustarkastelussa on tehtävä selkeät laskelmat lääkkeitä käyttävän kansalaisen kannalta. Lääkekorvausjärjestelmän uudistaminen ei saa lisätä pitkäaikaissairaan itse maksamia kuluja. Lääkkeiden maksukattoa on laskettava nykyiseltä tasolta ja se tulee muuttaa perhekohtaiseksi, kuten terveydenhuollon maksuissa on jo tehty. Terveydenhuollon ja lääkekorvausten maksukatot tulisi myös yhdistää.

Lääkehoidon ohjaaminen itsehoitovalmisteiden käyttöön heikentää pitkäaikaissairaiden taloudellista tilannetta. Vuonna 2004 itsehoitolääkkeiden tukkuhinnat kasvoivat 3,1 %:a kun taas reseptilääkkeiden tukkuhinnat laskivat 2,1 %:a. Jotta vältyttäisiin väestön terveydentilan huononemiselta, on kiinnitettävä huomiota myös ennaltaehkäisevän lääkehoidon saatavuuteen ja korvauksiin.

Uusien ja tehokkaiden lääkkeiden korvattavuus on saatava nykyistä nopeammin sellaisille lääkkeille, jotka tutkitusti mahdollistavat asiakkaan työ- ja toimintakykyisyyden palautumisen tai ylläpitämisen vanhoja lääkkeitä tehokkaammin.

Lääkekorvausjärjestelmän kulut ovat vain osa terveydenhuollon kustannuksia. Avohoidon lääkekulut olivat vuonna 2002 vain 15,9 % terveydenhuollon kokonaismenoista. Lääkekorvausjärjestelmän heikennykset tulisivat varmasti lisäämään muita yhteiskunnan terveydenhuollon kuluja. Järjestelmää on kehitettävä yhtenä kokonaisuutena asiakasnäkökulma huomioiden. Pitkäaikaissairaiden järjestöt edustavat yli kahta miljoonaa suomalaista, joille säännöllinen lääkehoito on välttämättömyys.

Helsingissä 20.4.2005

Kannanoton ovat allekirjoittaneet seuraavat tahot:

Heikki Vaisto
Iholiitto ry Tor Jungman
Suomen Sydänliitto ry

Pertti Paakkinen
Hengitysliitto Heli ry Jorma Huttunen

Riitta Särkelä
Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto ry Sirpa Aalto
Munuais- ja siirtopotilaiden liitto ry

Raimo Lindberg
Invalidiliitto ry Marjatta Huuhtanen