26.10.2007

Diabetesliitto vetoaa vapaaehtoisen asepalveluskokeilun jatkamisen puolesta

Puolustusvoimain henkilöstöpäällikkö,
kenraaliluutnantti Hannu Herranen

Puolustusvoimain ylilääkäri,
lääkintäkenraalimajuri Pentti Kuronen

VETOOMUS

Suomen Diabetesliitto ry. vetoaa teihin tyypin 1 diabeetikkojen vapaaehtoisen asepalveluksen jatkamisen puolesta.

Perusteluna esitämme, että vuonna 2000 alkanut kokeilu tyypin 1 diabetesta sairastavien, riittävän hyvän hoitotasapainon omaavien miesten vapaaehtoisesta hakeutumisesta varusmiespalvelukseen on saatujen kokemusten perusteella osoittautunut poikkeuksellisen myönteiseksi.

Kokeilun yhteydessä tehty tutkimus osoittaa, että varusmiespalveluksen suorittaneet diabeetikot ovat olleet vertailuryhmää motivoituneempia ja pystyneet suorittamaan palveluksen täysimääräisesti tarvitsematta erivapauksia.

Päätös vapauttaa diabeetikot kokonaan varusmiespalveluksesta on ristiriidassa kokeilun tulosten kanssa. Kokeilun tulokset päinvastoin perustelevat kokeilusta luopumista ja siirtymistä käytäntöön, jossa määritellyt edellytykset omaavat diabeetikot voivat jatkossa hakeutua vapaaehtoisesti palvelukseen.

On ymmärrettävää, että ulkoisesta insuliinista riippuvaiset henkilöt saattavat vaikeissa sa-olosuhteissa joutua tilanteeseen, jossa insuliinin saaminen saattaa aiheuttaa uhkaavan tilanteen henkilölle itselleen tai jopa koko mukana olevalle ryhmälle. Ymmärtääksemme tämä on otettu huomioon myös kokeilun yhteydessä, ja vapaaehtoiset on sijoitettu sellaiseen joukko-osastoon, jonka toimintaympäristö sa-tilanteessa ei ole kaikkein vaikein.

Varusmiespalvelun suorittamisella on yksilön näkökulmasta myös muita merkittäviä vaikutuksia kuin puolustusvoimien sa-tavoitteet. Varusmiespalvelun menestyksellinen suorittaminen antaa konkreettista etua mm. jatko-opintojen suhteen, ja muutoinkin varusmiespalvelun suorittamisella on positiivisia epäsuoria vaikutuksia eri elämäntilanteissa. Vapaaehtoinen varusmiespalvelus saattaa näin diabeetikot tasavertaiseen asemaan terveiden kanssa.

Kolmas tärkeä tekijä on signaalivaikutus. Diabetes on vakavuudestaan huolimatta sairaus, jossa henkilön omahoitokyky keskeisesti vaikuttaa siihen, kuinka normaalia elämää hän voi viettää. Viesti siitä, että hyvin hoidettuna diabetes ei ole este edes varusmiespalveluksen suorittamiselle, on tärkeä motivaatiotekijä.

Nämä eri tekijät huomioon ottaen ja kokeilun tulosten perusteella Suomen Diabetesliitto esittää vetoomuksen, että asetetut perusedellytykset täyttävä tyypin 1-diabeetikko voisi tulevaisuudessa hakeutua vapaaehtoiseen varusmiespalvelukseen. Samalla tulisi ryhtyä selvittämään sitä, kuinka tyypin 2-diabetesta sairastavat suoriutuvat varusmiespalveluksesta.

Näillä tiedoilla on vääjäämättä merkitystä myös silloin, kun varusmiespalveluksen jälkeen sairastuneet, reservissä olevat henkilöt osallistuvat kertausharjoituksiin, ja mikä on heidän toimintakykynsä mahdollisessa kriisitilanteessa.

Helsingissä 16. lokakuuta 2007

Toimittaja Kirsti Talsi-Sirkka