18.12.2009

Diabetesliitto vastustaa haittaluokituksen kiristämistä

Diabetesliitto on ottanut kantaa Sosiaali- ja terveysministeriön asetusluonnokseen, jolla muutetaan tapaturmavakuutuslain haittaluokitusta. Muutettava asetus liittyy eduskunnan hyväksymään ja 1.1.2010 voimaan tulevaan lakiin tapaturmavakuutuslain muuttamisesta.

Tapaturmavakuutuslain haittaluokitusta ei ole tarkoitettu pitkäaikaissairaiden tukien ja palvelujen määrittelemiseen, mutta sitä käytetään silti ainakin yhtenä kriteerinä muun muassa Kelan 16 vuotta täyttäneiden vammaistuen myöntämisessä sekä verotuksen invalidivähennyksessä. Myös kuntien palvelut voivat olla jossain määrin riippuvaisia haittaluokituksesta.

Diabetesliitto vastustaa kannanotossaan haittaluokituksen kiristämistä. Kun kiristettyä haittaluokitusta sovelletaan tukiin ja palveluihin, voi pitkäaikaissairaiden olla entistä vaikeampaa saada tarvitsemiaan tukia ja palveluita.

Diabetesliiton mielestä asetusluonnos on kirjoitettu ikään kuin diabeteksen aiheuttama haitta olisi sidoksissa ainoastaan insuliinihoitoon tai pistosten määriin. Todellisuudessa diabetes voi olla labiili ja haitata elämää vaikka insuliini ei olisikaan käytössä.

Lue koko lausunto tästä.