12.9.2016 15.09

Diabetesliitto STM:lle: Elintavat eivät ole peruste laskea diabeteslääkkeiden korvattavuutta

Diabetesliitto on antanut sosiaali- ja terveysministeriölle lausuntonsa hallituksen esityksestä lääkekorvausleikkauksiksi.

Diabetesliiton kanta on, että ehdotus muiden diabeteslääkkeiden kuin insuliinivalmisteiden siirtämisestä nykyisestä ylemmästä erityiskorvausluokasta alempaan erityiskorvausluokkaan, ei ole hyväksyttävää sosiaalioikeudellisin, hoidollisin eikä taloudellisin perustein.

Esitys lisäisi toteutuessaan sosioekonomisia terveyseroja jakamalla lääkkeiden käyttäjät niihin, joilla on taloudelliset mahdollisuudet toteuttaa tarvitsemansa lääkehoito ja niihin, jotka joutuvat karsimaan tarvitsemaansa lääkehoitoa varattomuutensa vuoksi.

- Esityksessä on käytetty perusteluna sitä, että elintavoilla katsotaan voitavan vaikuttaa tyypin 2 diabeteksen ehkäisyyn ja hoitoon. Tyypin 2 diabetes on kuitenkin voimakkaasti perinnöllinen ja etenevä sairaus. Käsitys siitä, että tyypin 2 diabetes olisi aina ehkäistävissä omilla elintavoilla, on tutkitusti virheellinen. Tulisi luopua itse aiheutetun sairauden ajatuksesta ja painottaa huolenpidon tärkeyttä erityisesti tilanteissa, jossa potilaan syrjäytymisen uhka on suuri, toteaa Diabetesliiton toiminnanjohtaja Janne Juvakka.

Diabetesliitto huomauttaa lausunnossaan, että lainsäädännön mukaan erityiskorvattavuus määritellään sairauden vaikeuden ja sen hoidossa tarvittavan lääkkeen välttämättömyydellä, ei elintavoilla.

- Voidaan myös kysyä, mitkä ovat sairauksia, joiden hoitoon ei voida vaikuttaa elintavoilla. Esimerkiksi ruokavalion yhteys moniin syöpiin on selvä, toteaa Diabetesliiton erityisasiantuntija Irene Vuorisalo.

Diabetesliitto katsoo, että tyypin 2 diabeteksen lääkehoidon korvattavuuden heikentäminen ei toisi tavoiteltuja säästöjä, vaan nostaisi koko sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia nopeasti. Tyypin 2 diabetes johtaa riittämättömästi hoidettuna vakaviin elinvaurioihin ja lisäsairauksiin, joiden hoitaminen on yhteiskunnalle paljon kalliimpaa kuin lääkkeiden korvaaminen sairastuneille. Lisäksi helppokäyttöisten diabeteslääkkeiden sijaan joudutaan pienituloisten kohdalla siirtymään insuliiniin, joka on kallis lääke, mutta säilyy täysin korvattavana. Tällöin yhteiskunnan osuus kustannuksista säilyy ennallaan. Lisäksi yhä useamman diabeetikon lääkekulut ylittävät lääkekaton, jolloin yhteiskunnan korvausosuus kasvaa.

Diabetesliitto toteaa, että esitys vaarantaisi potilasturvallisuuden ja osuisi kipeimmin iäkkäisiin, yksinäisiin ja pienituloisiin diabeetikoihin. Lisäsairaudet kasaantuvat jo nyt alimpiin tuloluokkiin. Ei ole rationaalista lääkehoitoa alentaa sellaisten diabeteslääkkeiden korvaustasoa, joilla on tieteellisesti osoitettu diabeteksen lisäsairauksilta suojaava tai niitä estävä vaikutus.

Lausunto kokonaisuudessaan: Lääkekorvauslausunto STM114 00 2015 8 9 2016 IV + liite (pdf) (172.8 KB)

Tämän lääkekorvauslausunnon lisäksi Diabetesliitto on antanut hiljattain lausuntonsa myös  useista muista diabeetikoiden ja muiden pitkäaikaissairaiden elämään vaikuttavista säädösmuutoksista:

LÄÄKKEENMÄÄRÄÄMISASETUS Lausunto HE sv lain, lääkelain sekä th ah lain muuttamisessta STM114 00 2015 6.9.2016 IV (pdf) (160.7 KB)
x LÄÄKELAKI MTS IV 8 9 2016 STM095 00 2012 (pdf) (91 KB)

YE Lääkekorvauslausunto STM (pdf) (184.3 KB)