31.8.2012 12.26

Diabetesliitto kannattaa ruuan verotuksen porrastusta terveellisyyden mukaan

Diabetesliitto on ottanut kantaa sokeriverotusta selvittäneen työryhmän väliraporttiin.

Diabetesliitto toivoo, että nyt suunniteltu sokerivero on alku terveysperusteiselle ruuan verottamiselle. Pelkkä sokerivero ei tuota hyötyjä kansalaisten terveyteen. Päinvastoin, kaikki työryhmän esittämät veromallit sisältävät sen riskin, että kulutus vain siirtyy vähäsokerisempiin, mutta edelleen epäterveellisiin tuotteisiin.

Veromalli pitäisikin valita sen mukaan, miten verotus vaikuttaa kansanterveyteen. Pelkkä verotulojen maksimointi on lyhytnäköistä politiikkaa, joka tuottaa runsaat kulut myöhemmin.

Jos sokeriverotus johtaa siihen, että ruoan hinta keskimäärin nousee, jää pienituloisille ihmisille entistä vähemmän rahaa käytettäväksi esimerkiksi vihanneksiin, marjoihin, hedelmiin. Näiden tuotteiden arvonlisäveroa pitäisikin laskea, jotta myös pienituloisimmat voisivat valita niitä useammin.

Jatkossa tarvitaan laaja ja huolellisesti suunniteltu terveysperusteinen verotus, joka mahdollistaa toivotut ravitsemuskäyttäytymisen tavoitteet paremmin kuin kapea-alainen sokerivero.

Nykyisenkään makeisveron vaikutuksia ihmisten ruokatottumuksiin ei tunneta. Nykyisen ja uuden veromallin vaikutukset tulisikin tutkia. Kansalaisille pitää myös kertoa, mihin uusi veromalli perustuu, ja mitä riskejä sen käyttöönottoon liittyy.

Diabetesliiton lausunto ohessa PDF-muodossa:SOKERIVERO Diabetesliiton lausunto väliraportista 30 8 2012 (pdf) (42.6 KB)

Sokeriverotyöryhmän raportti, josta lausunto on annettu, on täällä