19.3.2010

Diabetesliitto: jalkaterapeuttitutkinto on säilytettävä

Diabetesliitto ja sen lääkärineuvosto ovat ottaneet kantaa jalkaterapiatutkinnon säilyttämiseksi. Liitto on syvästi huolissaan muutosesityksistä, jotka on kirjattu ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston laatimaan Sosiaali-, terveys-, liikunta- ja kosmetiikka-alan koulutusohjelmaraporttiin. Siinä esitetään, että jalkaterapeutin tutkintonimike poistettaisiin ja jalkaterapian ydinasiat ripoteltaisiin opintokokonaisuuksina osaksi sairaanhoitajan tutkintoa. Jalkaterapian osaamista olisi mahdollista täydentää täydennys- ja erikoiskoulutuksella.

Diabetesliitto korostaa kansanterveydellisiä ja -taloudellisia tarpeita uudistuksia tehtäessä. Jalkaterapia on Suomessa nuori ala, ja koulutuksen lopettaminen veisi sen kymmeniä vuosia taaksepäin, mistä kärsisivät muiden muassa diabeetikot.

Diabetesliiton mielestä on välttämätöntä säilyttää itsenäinen jalkaterapeutin tutkintonimike ja koulutusohjelma. Lisäksi liitto ehdottaa, että jalkaterapeuttikoulutukset palautetaan Rovaniemen ja Mikkelin ammattikorkeakouluihin. Hoito-osaamisen tutkintoihin tulee lisätä jalkojen terveyden ja diabetesosaamisen perusteet ja ammattikorkeakoulujen, terveydenhuollon kentän ja potilasjärjestöjen yhteistyötä pitää kehittää.

Lue koko kannanotto (pdf)