5.2.2009

Diabetesliitto ja Sydänliitto ehdottavat parannuksia diabeetikoiden lääkekorvauksiin

Diabetesliiton ja Sydänliiton mielestä sydän- ja verisuonitauteja ehkäisevien lääkkeiden korvausperusteisiin tulee saada parannusta. Liittojen asiantuntijat ovat valmistelleet ehdotuksen, jonka mukaan diabetesta sairastavien ja muiden suuressa valtimotautivaarassa olevien verenrasva- ja verenpainelääkkeiden erityiskorvattavuuden tulee vastata tutkimusnäyttöön perustuvien hoitosuositusten linjauksia.

Lääkekorvauksia koskeva muutosehdotus on lähetetty Kansaneläkelaitoksen sosiaalilääketieteelliselle neuvottelukunnalle.

Liittojen mielestä kyseisten lääkkeiden korvattavuus pitää saattaa ajan tasalle ja yhdenvertaiseksi sepelvaltimotautia sairastavien henkilöiden lääkekorvausten kanssa. Diabetes on sepelvaltimotaudin veroinen verisuonisairauksien vaaratekijä silloinkin, kun tällaisen taudin merkkejä ei vielä ole olemassa.

On osoitettu, että tehokas kolesterolin hoitaminen lääkkeillä estää terveyttä edistävien elintapojen ohella sydän- ja verisuonisairastuvuutta ja -kuolleisuutta. Lisäksi tuoreiden eurooppalaisten suositusten mukaan diabeetikoiden verenpaineen tulisi olla yleisiä tavoitearvoja alempi eli 130/80 mmHg.

Puheena olevien lääkkeiden nykyiset korvausperusteet eivät tue sydän- ja verisuonitautien ehkäisyä eivätkä ota riittävästi huomioon sitä, että diabeetikoilla näiden sairauksien riskitekijöitä on paljon. Sosiaaliryhmien jo ennestään suuria terveyseroja on omiaan lisäämään tilanne, jossa lääkkeiden korvausperusteet ja hoitokäytännöt ovat erkaantuneet toisistaan.

Kun veren rasvojen ja verenpaineen lääkehoito aloitetaan Käypä hoito -suositusten raja-arvojen mukaan, kyseiset lääkkeet ovat diabeetikoille vain peruskorvattavia, ellei heillä ole sepelvaltimotautia. Kaikilla diabeetikoilla ei ole varaa ostaa tarvitsemiaan lääkkeitä niiden suuren omavastuuosuuden vuoksi.