20.6.2017 15.37

Diabetesliitto: diabeteksen erityislaatu huomioitava erikoissairaanhoidon uudistuksessa

Ainsuliinipumppu korkeaDiabetesliitto on huolestunut siitä, että tekeillä oleva asetusluonnos erikoissairaanhoidon työnjaosta ja eräiden tehtävien keskittämisestä näkee diabeteksen vain kansantautina.

Diabetesliitto muistuttaa lausunnossaan, että tyypin 1 diabeteksen ja muun merkittävän insuliinipuutoksen hoito vaatii erityistä osaamista, vaikka monien tyypin 2 diabeetikoiden hoito perusterveydenhuollossa onkin perusteltua.

"Tyypin 1 diabetesta sairastavien hoitotulokset ovat monelta osin riittämättömiä. Keskimääräinen verensokerin hoitotasapaino on jäänyt 1990-luvun tasolle, vaikka hoitomenetelmät, insuliinivalmisteet ja hoitotarvikkeet ovat sen jälkeen merkittävästi kehittyneet."

Diabetesliitto muistuttaa, että suurimman osan diabeteksen aiheuttamista kustannuksista tuottaa lisäsairauksien hoito. Lisäsairaudet ovat kuitenkin usein hidastettavissa ja estettävissä osaavan ja nykyaikaisen diabeteksen hoidon ja hoidonohjauksen avulla.

Diabetesliitto esittää lausunnossaan, että tyypin 1 diabetesta ja erityishoitoa vaativien tyypin 2 diabetesta sairastavien hoito keskitetään hoitoa koordinoiviin osaamiskeskuksiin ja verkostoihin. Keskitettäviin hoitoihin kuuluvat myös lapsidiabeetikoiden, raskaana olevien diabeetikoiden ja raskausdiabeteksen erityishoito sekä erilaisten lisäsairauksien hoito ja osittain myös seuranta.

Tämä tarkoittaa, että hoitoa on mahdollista tarjota ja saada myös lähipalveluina vaikkapa terveyskeskuksissa, mutta osaamiskeskus vastaa ja huolehtii siitä, että myös lähipalveluissa diabeteksen hoidon osaaminen on koko ajan korkeatasoista ja nykyaikaista.

Diabetesliitto on huolissaan siitä, että jos vaativaa diabeteksen hoitoa ei keskitetä, seurauksena voi olla kustannusten kasvun jatkuminen ja haittoja potilasturvallisuudelle.

Jos diabeteksen vaativa hoito keskitetään, voidaan rakentaa hoidon laadun seurantaan ja kehittämiseen diabeteksen hoidon laaturekisteri, jollaista on maassamme kaivattu jo pitkään.

Lausunto kokonaan tässä: DiabetesliittoLausuntoESH STM37002017 (pdf) (1.4 MB)