18.5.2005

Sosiaali- ja terveysministeriö
Hallitusneuvos Pekka Järvinen
00023 Valtioneuvosto

Viite: Luonnos lääkelain muuttamista koskevaksi hallituksen esitykseksi, STM051:00/2005

Asia: Diabetesliiton lausunto em. esitysluonnoksesta 29.4.2005

Diabetesliitto pitää ehdotettuja lääkelain muutoksia perusteltuina. Diabeetikoiden näkökulmasta Diabetesliitto haluaa korostaa erityisesti seuraavia seikkoja:

1) Diabeteksen lisäsairauksien ehkäisyn kannalta tupakoinnin lopettaminen on tärke-ää. Mikäli nikotiinikorvaushoitovalmisteiden myynti vähittäiskaupoissa sallitaan, voi sen valvonta jäädä puutteelliseksi, kun se asetetaan kunnan tehtäväksi. Elintarvike-valvonnassa on todettu jatkuvasti puutteita eri kunnissa. Riittävän asiantuntevan oh-jauksen varmistaminen nikotiinivalmisteiden oikeaan käyttöön voi olla vähittäiskau-poissa vaikeaa. Toisaalta olisi tärkeää, että nikotiinikorvaushoito on tehokkaasti ja helposti saatavissa; kaikkialla ohjausta ja tukea ei ole muutoinkaan saatavissa.

2) Analogiamenetelmäpatenttisuojattujen alkuperäisvalmisteiden ja niiden rinnak-kaisvalmisteiden sulkeminen lääkevaihdosta on perusteltua.

3) Lääkkeiden tukkuhintojen yhdenmukaistaminen on perusteltua.

4) Lääketaksan degressiivisyyden lisääminen on perusteltua edellyttäen, että sillä ei vaikeuteta kalliiden lääkkeiden saantia kaikista apteekeista. Diabetesliitto kiinnittää huomiota sihen, että lääketaksan degressiivisyyden lisäämisellä voi olla vaikea kom-pensoida peruskorvattavien lääkkeiden korvausprosentin 42 prosenttiin alentamisen aiheuttamia vakuutetun omavastuuosuuksien nousua kaikissa yli 100 euron lääkeostoissa.

Tukkuhinta on määritelty pakkauskoon perusteella. Jos kolmen kuukauden lääke-valmisteen tarpeen täyttäminen edellyttää useampien pakkausten käyttöä, voi kolmen kuukauden lääkkeiden hinta kokonaisuudessaan nousta niin korkeaksi, että omavas-tuu nykyiseen peruskorvattavuuteen verrattuna nousee selvästi, vaikka yhden pakka-uksen hinta ei ole korkea. Esimerkiksi pitkävaikutteisten insuliinianalogien tukku-hinta 5 x 3ml:n pakkaukselle on noin 50 €, mutta tavanomaisen kolmen kuukauden tarpeen edellyttämän kolmen pakkauksen vähittäishinta on noin 265 €, josta korvaus lasketaan. Degressiivisyydellä omavastuun nousun estäminen vaatisi huomattavaa lääketaksan leikkaamista jo keskihintaisilla lääkkeillä.

5) 21 e §:n mukaiset erityislupamenettelyä koskevat parannusehdotukset ovat dia-beetikoille tärkeitä, sillä esimerkiksi eläininsuliinien saatavuuden turvaamisessa on jouduttu turvautumaan erityislupiin.

6) 57 b §:n muuttamista siten, että vakuutetun on mahdollista palata alkuperäisen lääkemääräyksen mukaiseen lääkkeeseen, jos hän ei ole tyytyväinen lääkevaihdossa saamansa lääkkeen vaikutukseen, on tervetullut korjaus.

Diabetesliiton näkemyksen mukaan on tärkeää huolehtia siitä, että lääkkeiden saanti on turvattu myös pienissä maaseutukunnissa. Se on pienituloisten ja julkisen liiken-teen varassa olevien pitkäaikaissairaiden lääkkeiden hankinnan ja myös hoitoon si-toutumisen kannalta erityisen tärkeää.

Kohteliaimmin

Tampereella 18. toukokuuta 2005