14.9.2004

Asia: Sosiaali- ja terveysministeriön lausuntopyyntö osapäivärahaa selvittäneen työryhmän loppuraportista

Sosiaali- ja terveysministeriölle

Sosiaali- ja terveysministeriön on pyytänyt YTY ry:ltä lausuntoa osapäivärahaa selvittäneen työryhmän loppuraportista. Suomen diabetesliitto esittää YTY ry:n jäsenjärjestönä kohteliaimmin lausuntonaan seuraavaa:

Ehdotus osapäivärahan käyttöönotosta on kannatettava ja sen sisällyttäminen sairausvakuutuslakiin on perusteltu.

Työryhmä katsoo, että osapäivärahan rakentaminen sairauspäivärahan sisälle puoltaisi se, että kyse on työkyvyttömyydestä joka johtuu sellaisesta sairaudesta, joka edellyttää asianmukaista hoitoa, jotta henkilö palautuisi työkykyiseksi. Työryhmä esittää, että osapäivärahaoikeutta ei rajattaisi koskemaan vain osaa sairausryhmistä. Diabetesliitto haluaa kiinnittää huomiota diabeetikoiden kannalta tärkeään nykylainsäädännön puutteeseen, johon osapäiväraha työryhmän esittämin rajauksin ei tuo ratkaisua.

Diabeteksen hoidon perustavoite on oireettomuus ja päivittäinen hyvinvointi, jolloin diabeetikko säilyttää työkykynsä. Hyvän hoitotasapainon ylläpito edellyttää diabeetikolta päivittäistä omahoitoa ja säännöllistä lääkärin, diabeteshoitajan ja muiden terveydenhuollon ammattihenkilöiden toimesta tapahtuvaa hoidonohjausta ja seurantaa. Diabeetikon kokonaisvaltaisen perushoidon lisäksi on tärkeää huolehtia vaarallisten lisäsairauksien riskitekijöiden säännöllisestä seulonnasta. Seurantakäynnit toteutetaan yksilöllisen tarpeen mukaan ja niihin sisältyy useita eri tutkimuksia, joiden kesto vaihtelee Käynteihin kuluu matkoineen yleensä muutamia tunteja, mutta vuosittain tehtävät riskitekijöiden seulonnat voivat edellyttää koko työpäivän mittaista poissaoloa. Esimerkiksi silmänpohjien kuvaus voi merkitä koko työpäivän kestävää työkyvyttömyyttä, koska kuvauksen edellyttämä silmänpohjien laajennus heikentää näkökykyä useita tunteja.

Sekä työntekijän että työnantajan edun mukaista olisi että myös hoito- ja seurantakäyntien aiheuttama tulonmenetys voitaisiin korvata osittaisella tai sairauspäivärahalla. Mikäli työnantaja maksaa poissaoloajalta palkkaa, päiväraha suoritettaisiin työnantajalle. Tällä hetkellä diabeetikot ovat hyvin eriarvoisessa asemassa sen suhteen, onko heillä oikeus palkalliseen vapaaseen hoito- ja seurantakäyntien osalta vai ei.

Osapäivärahan kesto
Osapäivärahan myöntäminen vähintään kahdeksi viikoksi on todennäköisesti useimmissa tapauksissa perusteltua. Osapäivärahalle asetettujen tavoitteiden ja diabeteksen ja muiden pitkäaikaissairauksien asianmukaisen hoidon ja seurannan kannalta olisi perusteltua myöntää osa-päiväraha yhdenkin päivän ajalle.

Osapäivärahan määrä
Työryhmän esittää että osapäivärahan määrä olisi puolet osapäivärahakautta edeltävän sairauspäivärahan määrästä. Ehdotus on liian kaavamainen. Suomessakin olisi perusteltua ottaa käyttää esimerkiksi Ruotsin malli, jossa osittainen sairauspäiväraha on ¾, ½ tai ¼ täysimääräisen päivärahan määrästä riippuen siitä, kuinka paljon hakija joutuu olemaan pois työstä

Osapäivärahan perusteet
Työryhmän raportin mukaan Ruotsissa vakuutetulla on oikeus osittaiseen sairauspäivärahaan myös sellaisilta päiviltä, kun hän osallistuu lääkärin määräämään hoitotoimenpiteeseen tai lääkinnälliseen kuntoutukseen. Tanskassa taas vakuutetulla on oikeus alennettuun päivärahaan, kun vakuutettu joutuu olemaan osan päivää pois työstä lääkärin määräämien hoitotoimenpiteiden vuoksi. Suomen lainsäädäntöön on perusteltua ottaa vastaavat säännökset, jotta säännöllistä hoitoa edellyttävät pitkäaikaissairaat eivät jäisi etuuden ulkopuolelle.

Osapäivärahan rajaaminen työelämässä mukana oleviin vakuutettuihin
Työryhmä esittää alkuvaiheessa osapäivärahan rajaamista koskemaan vain työelämässä mukana olevia ja vasta myöhempien selvitysten perusteella sen ulottamista koskemaan myös osa-aikatyötä tekeviä sekä opiskelijoita ja työttömiä. Diabetesliitto katsoo, että osapäiväraha olisi tärkeää ulottaa myös mainittuihin työelämän ulkopuolella oleviin ryhmiin jo ehdotetussa lain aikataulussa eli vuoden 2006 alusta.

Osapäivärahan ehtona ei tulisi olla yksinomaan työkyvyttömyys vaan myös työkyvyn ylläpitäminen tulisi hyväksyä perusteeksi. Diabetesliitto esittää, että mikäli sairausvakuutuslakiin otettavilla säädöksillä osapäivärahasta ei voitaisi toteuttaa diabeetikoiden kannalta tärkeiden tavoitteita, harkittaisiin myös osakuntoutusrahan sisällyttämistä kuntoutusrahalakiin.

Tampereella 7.9.2004

sosiaali- ja terveyspoliittinen sihteeri