19.10.2005

Asia: Lausunto hallituksen esityksestä 107/2005 VP laiksi lääkelain muuttamiseksi

Sosiaali- ja terveysvaliokunnalle

Suomen Diabetesliitto ry pitää ehdotusta lääkkeiden tukkuhintojen yhtenäisyydestä perusteltuna. (37 a §)
Diabetesliiton näkemyksen mukaan on tärkeää huolehtia siitä, että lääkkeiden saanti on turvattu myös pienissä maaseutukunnissa. Tämä on pienituloisten ja julkisen liikenteen varassa olevien pitkäaikaissairaiden lääkkeiden hankinnan ja hoitoon sitoutumisen kannalta erityisen tärkeää. (41 §)

Diabeteksen hoidon kannalta olisi tärkeää, että nikotiinikorvaushoito on tehokkaasti ja helposti saatavissa. Diabeteksen lisäsairauksien ehkäisyn kannalta tupakoinnin lopettaminen on tärkeää. Diabeteksen hoitoon liittyy erilaisia potilaalle vaativia elintapamuutoksia, joista tupakoinnista luopuminen on yksi. Nikotiinikorvaustuotteiden saanti tupakkaa myyvistä vähittäiskaupoista olisi uusi potilaan elintapojen kokonaisuuden muuttamista edesauttava keino.

Mikäli nikotiinivalmisteiden myynti vähittäiskaupoissa sallitaan, voi sen valvonta jäädä puutteelliseksi. Elintarvikevalvonnassa on todettu olevan puutteita eri kunnissa riittämättömien resurssien vuoksi. Myös riittävän asiantuntevan ohjauksen varmistaminen voi olla vähittäiskaupoissa vaikeaa. Saattaisi olla perusteltua liittää vähittäiskaupoissa myytäviin nikotiinivalmisteisiin ehdotetun 54 e §:n mukaiset erilliset käyttöohjeet. Myyjän on voitava valvoa ostotilannetta ja antaa tarvittaessa neuvoja.

Suomen Diabetesliitto ry muistuttaa, että apteekkien ulkopuoliseen lääkevalmisteiden myyntiin tulee suhtautua huolellisesti ja kriittisesti. Potilaan tulisi saada perusteelliset ja ymmärrettävässä muodossa olevat tiedot itsehoitovalmisteesta ja sen oikeasta käytöstä.

Tampereella 10. päivänä lokakuuta 2005

sosiaali- ja terveyspoliittinen sihteeri