Ajankohtaista arkisto

9.9.2019

Yhä useampi tunnistaa Sydänmerkin ja haluaa tehdä parempia valintoja

SydänmerkkiVuosittain toteutettavan Brändien arvostus -tutkimuksen tuoreiden tulosten mukaan vuonna 2019 kaikista tutkituista brändeistä suurimman parannuksen asiakastyytyväisyydessä saavutti Sydänmerkki.

Taloustutkimuksen ja Markkinointi & Mainonta -lehden Brändien arvostus -tutkimus mittaa suomalaisten kuluttajien mielipiteitä brändejä kohtaan, ja Sydänmerkki arvosteltiin yhdeksi vuoden menestyjistä huimalla parannuksella viime vuodesta.

Netin kautta toteutettuun kyselyyn vastasi yli 6 500 suomalaista 17-79 ikävuoden väliltä. Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 612 brändin arvostusta Suomessa. Sydänmerkin tutkimuksessa arvioi 932 vastaajaa.

Kiinnostavana trendinä vuoden 2019 tutkimuksessa havaittiin arvostuksen lisääntyminen merkkejä kohtaan, jotka kertovat elintarvikkeen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta.

Sydänmerkille kiitosta luotettavuudesta ja arjen helpottamisesta

Sydänmerkin käyttäjistä 87 prosenttia arvioi olevansa erittäin tyytyväinen tai tyytyväinen merkkiin.

Asiakastyytyväisyyden lisäksi Sydänmerkillä on myös vankka asema suositelluimpien brändien joukossa. Sydänmerkin käyttäjät osoittautuivat kaikkein todennäköisimmiksi suosittelijoiksi alkuperää, tuotantotapaa ja ravitsemuksellista laatua osoittavien merkkien käyttäjistä, ja koko listauksessa Sydänmerkki kipusi sijalle kuusi.

Kyselyssä Sydänmerkki keräsi arvostusta kaikissa ikäluokissa, mutta erityisesti sitä arvostivat yli 40-vuotiaat ja naispuoliset henkilöt. Sydänmerkki paransi tunnettuuttaan myös nuorempien vastaajien parissa. Sydänmerkin valintaperusteluissa korostettiin sen luotettavuutta ja arvostettiin helppoutta, jota se toi terveellisten elintarvikkeiden löytämiseen.

Eräs vastaajista kommentoi merkin arvostuksen kumpuavan siitä, että ”merkin voi saada vain, jos siitä [tuotteesta] on tutkitusti hyvää ihmisen terveydelle” ja totesi luottavansa merkkiin. Toisen vastaajan mukaan ”valmiiksi terveellisemmäksi vaihtoehdoksi merkitty tuote on helppo poimia ostoskoriin verrattuna, että alkaisin itse vertailla suola- ja rasvapitoisuuksia”.

Sydänmerkki on Suomessa ainoa elintarvikepakkausten symboli, joka kertoo tuotteiden ravitsemuksellisesta laadusta. Maa- ja metsätalousministeriö on rekisteröinyt merkin EU-lainsäädännön mukaiseksi ravitsemusväittämäksi. Järjestelmästä vastaavat Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry. Sydänmerkki-tuotteita on tällä hetkellä noin 1500, joista noin 1200 löytyy vähittäiskaupoista. Tuotteita on yhteensä 169 elintarviketeollisuuden yrityksellä tai viljelijällä. Sydänmerkki-aterioita tarjotaan noin 1000 ravintolassa.


Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010