Ajankohtaista arkisto

17.6.2009

Terveydenhuollon diabeteskoulutuksessa suuria valtakunnallisia eroja

Terveydenhuollon ammattilaisten saama diabetesopetus on kirjavasti toteutettu niin määrällisesti kuin sisällöllisestikin. Diabetekseen liittyvät opetusmäärät vaihtelevat suuresti koulutusohjelmien välillä. Tiedot käyvät ilmi juuri valmistuneesta selvityksestä Diabetes terveydenhuoltoalan koulutuksessa (DEHKO-raportti 2009:1).

- Huolestuttavaa selvityksen tuloksissa on se, että diabetesopetuksen määrä ja sisältö vaihtelevat eri oppilaitosten välillä saman alan opiskelijoiden peruskoulutuksessa. Selvitys tehtiin diabetesnäkökulmasta, mutta tulokset ovat hyvin yleistettävissä myös muihin kansansairauksiin, Suomen kansallisen diabetesohjelman (DEHKO 2000-2010) laatuasiantuntija Sari Koski kertoo. 

Valtakunnan tasolla yhtenäisintä diabetesopetusta saavat jalkaterapeutit ja lääkärit, kun taas lähihoitajien ja hoitotyön koulutusohjelmien diabetesopetuksessa on suuria määrällisiä ja sisällöllisiä koulukohtaisia eroja. Lähihoitajien koulutuksessa määrälliset erot oppilaitosten välillä ovat jopa kymmenkertaiset diabetesopetukseen vähiten ja eniten panostavien oppilaitosten välillä.

- Suuret painotuserot ovat johtaneet tilanteeseen, jossa valmistuvien terveydenhuollon ammattilaisten diabetesosaamisen tiedollinen ja taidollinen taso on hyvin kirjavaa. Suuri vaihtelu opetusmäärissä johtaa vääjäämättä myös osaamisen eriarvoisuuteen ja diabeetikoiden saaman hoidon laatuun, Koski arvioi.

Kansallisen diabetesohjelman Dehkon koulutuskysely tehtiin ammattikorkeakouluihin, toisen asteen oppilaitoksiin ja yliopistoihin syksyn ja talven 2007-2008 aikana. Selvitykseen liitettiin myös oma kyselynsä terveydenhuoltoalan ammatillisille jäsenjärjestöille ja -yhdistyksille.

Terveydenhuoltoalan ammattijärjestöt pitivät alansa koulutusohjelmien vahvuuksina käytännönläheisyyttä ja pitkiä harjoittelujaksoja sekä hyviä perusvalmiuksia monenlaisten potilaiden hoitamiseen yleisellä tasolla. Haasteina pidettiin etenkin lähiopetuksen resurssien vähenemistä sekä moniammatillisen oppimisen vähyyttä peruskoulutuksen aikana.

Koulutusselvityksen pohjalta laatimissaan suosituksissa Dehkon koulutustyöryhmä painottaa muun muassa kaikkien keskeisten kansansairauksien perusopetuksen tehostamista, ravitsemusosaamisen lisäämistä ja opettajien välisen yhteistyön lisäämistä sekä opiskelijoiden moniammatillisten valmiuksien kehittämistä.
 

Lisätietoja:

Dehkon laatuasiantuntija Sari Koski
Diabeteksen ehkäisyn ja hoidon kehittämisohjelma (DEHKO 2000-2010), Diabetesliitto
Puh. 050 310 6600, sari.koski(at)diabetes.fi

 


Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010