Ajankohtaista arkisto

17.4.2012

Sydänviikko: Parempia valintoja Sydänmerkin myötä

Yksi tällä viikolla vietettävän Sydänviikon teemoista on Sydänmerkki. Sydänmerkki-tuotteita tuodaan esille kauppatapahtumissa tiistaina 17.4. ja Sydänmerkki-ateriaa korostetaan torstaina 19.4.

Sydänmerkki-tuotteita on jo lähes tuhat. Ensimmäiset Sydänmerkit myönnettiin 12 vuotta sitten. Elintarviketeollisuus on vastannut kuluttajien tarpeisiin tehdä helposti terveyttä edistäviä valintoja ruokakaupoissa ja kehittänyt vuosien kuluessa uusia tuotteita. Tuhannen tuotteen raja rikkoutuu todennäköisesti vielä tänä vuonna.

Yli 80 prosenttia kuluttajista tunnistaa Sydänmerkin.

- Tavoitteenamme on, että nämä henkilöt eivät pelkästään tunnistaisi merkkiä, vaan myös ostaisivat ja käyttäisivät Sydänmerkki-tuotteita. Yli puolet merkin tuntevista valitsee jo ruokaostoksensa Sydänmerkin perusteella, Sydänliiton ravitsemusasiantuntija Anna Kara sanoo.

Hyviä valintoja myös lautaselle Sydänviikolla


Yli 500 henkilöstöravintolaa eri puolilla Suomea tarjoaa Sydänmerkki-aterioita Sydänviikolla, mutta myös Hyvien valintojen viikoksi nimetyllä teemaviikolla muulloinkin. Ravintolat ovat pääasiassa työpaikkojen ja oppilaitosten lounasravintoloita.

Korkeakouluopiskelijoiden ruokailua tuetaan valtion varoin. Vuoden 2013 alusta alkaen korkeakouluopiskelijoille ruokaa tarjoavien ravintoloiden on tarjottava Sydänmerkki-aterian mukaisia aterioita ateriatukea saadakseen.

- Työpaikka-, opiskelija- ja kouluruokailulla on suuri merkitys kansanterveydelle. Työpaikkaruokalassa ruokailevat syövät tutkitusti muita useammin muun muassa kasviksia ja kalaa. Haasteena on epäsäännöllisen työajan piirissä olevien eväsruokailu. Ihanteellista olisi, jos myös eväsruokahyllyjen ja mukaan otettavan ruoan tarjontaan saataisiin Sydämerkki-kriteerit täyttäviä tuotteita. Järjestelmää kehitetään tähän suuntaan, Sydänmerkin tuotepäällikkö Mari Olli kertoo.

Sydänmerkki-järjestelmä käynnistyi vuonna 2000. Järjestelmän käynnistämiseen liittyvästä suunnittelutyöstä ovat vastanneet Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry yhteistyössä Syöpäjärjestöjen kanssa. Merkin hallinnasta vastaavat Sydänliitto ja Diabetesliitto.



Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010