Ajankohtaista arkisto

28.9.2012

Sydänmerkki sadan arvostetuimman brändin joukossa

Sydänmerkki arvioitiin sijalle 68 Markkinointi & Mainonta -lehden Taloustutkimuksella teettämässä Arvostetuimmat Brändit 2012 -tutkimuksessa. Tutkimuksessa selvitettiin1090 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa kesällä 2012.

Sydänmerkki oli tutkimuksessa mukana tänä vuonna ensimmäistä kertaa ja nousi heti top-100 -listalle.

Sydänmerkki helpottaa valintoja

Sydänmerkin perusideana on helpottaa tuotteiden ravintosisällön arviointia yksinkertaisen merkin avulla. Ravintosisältötiedot ovat monesti vaikeaselkoisia ja niiden tulkitseminen vaatii tietoa ja vaivannäköä. Sydänmerkki kertoo yhdellä silmäyksellä, että tuote on tuoteryhmässään parempi valinta suolan määrän ja rasvan määrän sekä laadun suhteen. Mikään elintarvike ei yksin tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä, mutta yksittäisillä elintarvikevalinnoilla ja ruokamäärillä on merkitystä kokonaisuuden kannalta. Sydänmerkki auttaa kokonaisruokavalion muokkaamisessa terveellisemmäksi.

Sydänmerkki sopii kaikille

Sydänmerkin käyttöoikeus on tällä hetkellä yli 900 tuotteella 43:ssa eri tuoteryhmässä, joten Sydänmerkki-tuotteista löytyy sopivia vaihtoehtoja kaikille - riippumatta esimerkiksi iästä tai ruokavaliosta. Tuhannen tuotteen raja rikkoutunee lähikuukausien aikana. Sydänmerkki-tuotteita valmistaa ja markkinoi noin 100 eri yritystä. Sydänmerkki-tuotteita valmistetaan sekä kuluttajille että ammattikeittiöille.

Sydänmerkki myös ateriassa

Sydänmerkin voi saada myös ammattikeittiön valmistama ateriakokonaisuus. Näin Sydänmerkki auttaa ruokailijaa tekemään parempia valintoja myös silloin, kun ruokaillaan kodin ulkopuolella. Ravintoloille Sydänmerkki tarjoaa työvälineet ravitsemussuositusten mukaisen ruoan suunnittelemiseen, valmistamiseen ja tarjoamiseen. Sydänmerkki-ateria on käytössä yli sadassa ravintolassa, joista pääosa lounasravintoloita.

Sydänmerkki on Suomessa ainoa elintarvikepakkausten symboli, joka kertoo tuotteiden ravitsemuksellisesta laadusta. Suomen viranomainen, maa- ja metsätalousministeriö on rekisteröinyt merkin EU-lainsäädännön mukaiseksi ravitsemusväittämäksi. Järjestelmästä vastaavat Suomen Sydänliitto ry ja Suomen Diabetesliitto ry. Järjestelmä on ollut toiminnassa vuodesta 2000 alkaen. Järjestelmään kuuluvat nykyisin Sydänmerkki-tuotteiden lisäksi Sydänmerkki-ateriat, jotka liitettiin järjestelmään v. 2007.

Sydänmerkin verkkosivut


Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010