Ajankohtaista arkisto

25.3.2010

Sydänmerkki-tuotteita jo yli 600

Sydänmerkki-tuotteiden määrä on kaksinkertaistunut viimeisen kolmen vuoden aikana. Nyt kauppojen hyllyillä on jo 617 eri tuoteryhmiin kuuluvaa Sydänmerkki-tuotetta. Sydänmerkki-tuotteet ovat omissa tuoteryhmissään rasvan laadun sekä suolan, sokerin ja kuidun määrän suhteen parempia valintoja. Sydänmerkki-tuotteiden piiriin kaivataan lisää vähäsuolaisia leipiä.

Sydänmerkki-tuotteita valmistaa ja markkinoi 81 eri yritystä. Sydänmerkki-tuotteet kuuluvat yhdeksään eri elintarvikeryhmään: maito, maitovalmisteet ja niiden kaltaiset valmisteet, ravintorasvat, lihavalmisteet, liha, kala, leipä ja viljavalmisteet, valmisruoat ja puolivalmisteet, mausteet ja maustekastikkeet sekä kasvikset, hedelmät ja marjat.

Sydänmerkki-tuotteiden avulla kuluttajalla on mahdollisuus ostaa ja valmistaa ravitsemussuositusten mukaisia ateriakokonaisuuksia. Eniten pakattuja Sydänmerkki-tuotteita on maitovalmisteiden ryhmässä. Lisää tuotteita kaivataan erityisesti leipähyllyyn.

Suomalaiset saavat ruoasta edelleen liikaa suolaa. Yksittäisistä elintarvikkeista juuri leipä on merkittävin suolan lähde. Kiinnittämällä huomiota leivän suolapitoisuuteen, voi päivittäistä suolakuormaa pienentää huomattavasti. Tavallisimmin leivässä on suolaa 1,2-1,3 %. Sydänmerkki-leivissä suolaa on 0,7 %.

- Saamme usein palautetta leipien suolapitoisuuksista. Myös Sydänmerkki-leipien nimiä ja myyntipaikkoja kysytään meiltä usein, tuotepäällikkö Mari Olli Sydänliitosta sanoo.


- Vähäsuolaisille leiville on selvästi kysyntää, Mari Olli toteaa.

Sydänliitto ja Diabetesliitto ottivat Sydänmerkki-järjestelmän käyttöön vuoden 2000 alussa, koska elintarvikkeiden ravintosisällöt ovat kuluttajille vaikeaselkoisia. Sydänmerkistä on tullut luotettu ja tunnettu merkki, joka kertoo tuotteen kuluttajalle yhdellä silmäyksellä, että merkitty tuote on tuoteryhmässään rasvan ja suolan kannalta parempi valinta.

Sydänmerkki-järjestelmän ensisijaisena tavoitteena on väestön terveyden edistäminen. Elintarvikevalmistajalle Sydänmerkki puolestaan on tehokas keino markkinoida sen myöntämisperusteet täyttäviä elintarvikkeita.

 


Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010