Ajankohtaista arkisto

8.4.2011

OAJ ja suuret kansanterveysjärjestöt haluavat terveydestä kansalaistaidon

Terveiden elintapojen perusta luodaan kodissa varhaislapsuudesta lähtien ja lapsen varttuessa myös päiväkodissa ja koulussa. Valitettavasti opettajat ja lastentarhanopettajat näkevät työssään toisinaan huolestuttavia merkkejä lapsen pahoinvoinnista.

–Matka havainnoista puuttuviin toimenpiteisiin ei saa olla liian pitkä ja hidas, sanoo OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Olli Luukkaisen mielestä opettajien tehtävä on opettaminen, mihin heidät on koulutettu.

–Päiväkodit, koulut ja oppilaitokset tarvitsevat myös tukipalveluja ja tarvittaessa muiden ammattilaisten apua. - Esimerkiksi terveyspalvelujen tulee ottaa ajoissa vastuu tilanteista, jotka eivät ole opetuksen ja kasvatuksen ammattilaisten ratkaistavissa, Luukkainen toteaa.

Suuret kansanterveysjärjestöt Aivoliitto, Diabetesliitto ja Sydänliitto yhtyvät OAJ:n näkemykseen todeten, että äitiys- ja lastenneuvoloissa sekä kouluterveydenhuollossa on oltava riittävät voimavarat ja palveluiden kaikkialla maassa suositusten mukaisia. Palveluiden tasa-arvon takaamiseksi järjestöt suosittelevat tiukempaa valtionohjausta.

Liikunnalliseen elämäntapaan ja terveellisiin ruokatottumuksiin kasvattaminen ja ohjaaminen ovat tärkeä osa koulukasvatusta.

–Terveellisen elämäntavan edistäminen on keskeinen osa koulun ja opettajien työtä, painottaa Luukkainen.

–Voimme olla ylpeitä terveellisestä ja maksuttomasta kouluateriasta. Mutta ei ole lasten etu, jos säästösyistä sataa oppilasta kohti on vain yksi opettaja ohjaamassa ja valvomassa ruokailua, sanoo Olli Luukkainen.

Aivoliitto, Diabetesliitto ja Sydänliitto linjaavat, että koululaisten oikeus saada suositusten mukainen lounas ja terveellinen välipala on tinkimätön.

–Oppilaiden hyvinvointia voidaan tukea myös koulun kerhotyön avulla. Kerhotyö on kunnille edullinen tapa tarjota ohjattua tekemistä ja saada harrastustoiminnan pariin myös sellaisia lapsia ja nuoria, joilla ei ehkä muuten olisi siihen mahdollisuuksia, Luukkainen toteaa.

Myös kansanterveysjärjestöt korostavat, että kaikkia lasten kanssa työskenteleviä pitää kannustaa auttamaan lasta terveisiin valintoihin.

Myös oppimisympäristön on oltava kunnossa. Yksikään lapsi tai nuori ei saa joutua työskentelemään homeluokissa. Panostukset kouluun ja koulutyöhön tarkoittavat sitä, että myös kouluympäristö pidetään kunnossa. Viihtyisässä ja terveellisiin valintoihin ohjaavassa ympäristössä sekä opiskelijat että aikuiset motivoituvat oppimistyöhön.


Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010