Ajankohtaista arkisto

7.12.2009

Myös liha ja kala voivat saada Sydänmerkin

Sydänmerkki-järjestelmä on laajentunut koskemaan tuoretta lihaa ja kalaa. Vähärasvaisen lihan tunnistaa jatkossa Sydänmerkin avulla. Marinoiduissa ja maustetuissa tuotteissa Sydänmerkki kertoo lisäksi, että niihin on lisätty suolaa kohtuudella. Marinoiduissa tuotteissa rasvan määrän lisäksi myös rasvan laatu on huomioitu.

Myös tuoreeseen tai tuoretta vastaavaan pakastettuun kalaan saa Sydänmerkin. Kaikki kalat – rasvapitoisuudesta riippumatta - ovat rasvan suhteen suositeltavia, koska kalan rasvan laatu on hyvä. Sydänmerkillä merkitty tuore kala on kasvisten tapaan ”luonnon oma sydänmerkkituote”, joten ollakseen Sydänmerkin arvoinen siihen ei saa lisätä rasvaa, suolaa eikä natriumia sisältäviä aineita.

Laajennuksen avulla halutaan helpottaa kuluttajan valintoja liha- ja kalaostoksilla. Myöntämisperusteista päättää Sydänmerkin asiantuntijaryhmä.

Kermojen ja muiden ruoanvalmistustuotteiden myöntämisperusteissa muutoksia

Asiantuntijaryhmä on päivittänyt rasva-kriteerin osalta myöntämisperusteita kermat, cremet ja muut ruoanvalmistustuotteet -tuoteryhmässä. Rasvaa tuotteissa sallitaan aiempaa vähäisempi määrä. Jos kuitenkin tuotteen rasvan laatu on kunnossa, sallitaan suurempi rasvamäärä.

Tuoteryhmän tuotteet ovat teollisuuden tuotekehityksen ja kuluttajien mieltymysten johdosta kehittyneet yhä vähärasvaisemmiksi. Uusi kriteeri vastaa paremmin nykyistä tarjontaa ja ottaa huomioon terveysnäkökulman. Suomalaisten kovan rasvan saanti on edelleen liian suurta. Monet tämän tuoteryhmän tuotteet ovat merkittäviä kovan rasvan lähteitä. Tuoteryhmän tuotteiden käyttö voi olla päivittäistä, joten tuotteiden rasvapitoisuudella on merkitystä kovan rasvan saannin kannalta.

Sydänmerkki-tuotteita on jo yli 500

Sydänmerkki-tuotteiden määrä kasvaa koko ajan. Tällä hetkellä Sydänmerkki-tuotteita on jo 519. Viimeisen vuoden aikana uusia Sydänmerkki-tuotteita on tullut markkinoille yli 160. Parempia valintoja löytyy lähes jokaiselta ruokakaupan osastolta.

Sydänmerkki elintarvikepakkauksessa kertoo, että tuote on rasvan määrän ja laadun sekä suolan kannalta parempi valinta omassa tuoteryhmässään. Merkki palvelee kuluttajaa, joka haluaa pitää huolta hyvinvoinnistaan. Sydänmerkin avulla ravitsemuksellisesti paremmat tuotteet löytyvät nopeasti ja helposti.


Lisätietoja:
Suomen Sydänliitto ry

ravitsemussuunnittelija Anu Joki, anu.joki@sydanliitto.fi, (09) 7527 5260

kehittämispäällikkö Marjaana Lahti-Koski, marjaana.lahti-koski@sydanliitto.fi, (09) 7527 5225

 


Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010