Ajankohtaista arkisto

12.12.2011

Lasten terveysfoorumin kannanotto alkoholimainontaan

Suomen alkoholilain mukaan väkevien alkoholijuomien mainonta on kielletty ja mietojen sallittu. Laki kieltää mainonnan kohdistamisen alaikäisiin ja alkoholinkäytön kuvaamisen niin, että se lisää sosiaalista tai seksuaalista menestystä, tai kuvaa myönteisesti runsasta alkoholin käyttöä. Alkoholimainontaa koskevien rajoitusten valvonta on kuitenkin vaikeaa. Lainvastaisiin mainoksiin voidaan puuttua vasta julkaisun jälkeen, jolloin mainos on saavuttanut kohderyhmänsä ja päässyt tekemään tehtävänsä.

Alkoholimainontaa koskevissa selvityksissä on todettu, että Suomen laissa olevista rajoituksista huolimatta yhdeksän nuorta kymmenestä kertoo nähneensä alkoholimainontaa. Alkoholijuomien mainonnalle altistumisen tiedetään aikaistavan alkoholin käytön aloittamista ja lisäävän alaikäisten alkoholin käyttöä. 

Mainokset muokkaavat lasten asenteita myönteisiksi alkoholin käytölle ja liittävät alkoholinkäytön osaksi aikuistumista. Tutkimukset osoittavat, että mainokset vaikuttavat lasten ja nuorten käsityksiin alkoholin käytön hyväksyttävyydestä ja alkoholin käytön positiivisia seurauksia koskeviin odotuksiin.

Ehkäisevä päihdetyö ei yksin riitä muuttamaan suomalaista alkoholikulttuuria vaan tueksi tarvitaan myös entistä tiukempaa lainsäädäntöä. Alkoholimainonta on vastainformaatiota valistukselle ja kasvatukselle. Lisäksi terveyden edistäjät eivät voi rahallisesti kilpailla alkoholiteollisuuden mainosbudjettien kanssa. Onkin mahdoton ymmärtää, että elinkeinoelämän vaatimukset ja alkoholiteollisuuden markkinatavoitteet menevät lasten ja nuorten terveyden ja hyvinvoinnin edellytysten edelle.

Lasten terveysfoorumiin kuuluvat järjestöt odottavat päätöksentekijöiltä kokonaisvaltaisia toimia alkoholimainonnan kieltämiseen. Järjestöt vaativat alkoholimainonnan kieltämistä tai vähintäänkin rajaamista ainoastaan tuotetietoihin.

Lasten terveysfoorumin jäsenjärjestöt edellyttävät, että julkisen vallan päätöksissä tulisi tehdä lapsivaikutusten arviointi eli selvittää eri päätösvaihtoehtojen vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin, kasvu- ja elinoloihin. Lisäksi lasten ja nuorten ääni pitäisi tulla kuulluksi, lasten ja nuorten hyvinvointiin, terveyteen tai kasvuun liittyvässä päätöksenteossa. Tutkimusten mukaan suurin osa nuorista on sitä mieltä, että alkoholimainontaa ei tarvittaisi lainkaan.

Lasten terveysfoorumin jäsenjärjestöt edellyttävät, että alkoholimainonnan rajoittamisessa tai täyskieltoa koskevassa päätöksenteossa lasten ja nuorten ääni otetaan kuulluksi. Näin toimien viestitään lasten ja nuorten hyvinvoinnin edellytyksien menevän elinkeinoelämän etujen edelle.    

Lasten terveysfoorumin jäsenjärjestöt

Aseman Lapset ry, Diabetesliitto ry, Elämä On Parasta Huumetta ry, Folkhälsans Förbund rf, Hengitysliitto Heli ry, Koulutus elämään -säätiö, Lapsi 2000 ry, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Nuori Suomi ry, Raittiuden Ystävät ry, Suomen Hammaslääkäriliitto, Suomen Mielenterveysseura, Suomen Reumaliitto ry, Suomen Sydänliitto ry, Suomen Vanhempainliitto, Syöpäjärjestöt, Terveyden edistämisen keskus ry, Terveys ry, Väestöliitto



Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010