Ajankohtaista arkisto

14.11.2011

Kuluttajaparlamentti syntyi tarpeeseen

Suomen historian ensimmäinen Kuluttajaparlamentti nosti marraskuun alussa esiin kolme ajankohtaista terveyspoliittista kysymystä. Innostuneen vastaanoton saaneen päivän aikana syntyi myös kolme päätöstä.

Kuluttajaparlamentti on kuluttajapoliittisesti merkittävien kansalaisjärjestöjen yhteenliittymä, joka kokoontuu erikseen valittavan teeman ympärille kerran vuodessa. Kokoontumisen tarkoituksena on keskustelun, väittelyn ja äänestyksen kautta löytää keskeisten ja maanlaajuisesti toimivien kansalaisjärjestöjen enemmistön näkemys yhteisesti sovituista asioista.

- Tästä syntyy Kuluttajaparlamentin virallinen kanta, josta muodostuu kansalaisjärjestöjen yhteenliittymän laajuudesta kumpuavan painoarvon takia merkittävä yhteiskuntapoliittinen kannanotto, toimintaa koordinoivan Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling korostaa.

Keskustelusta äänestyksiin

Kuluttajaparlamentin ensimmäinen marraskuinen täysistunto kokosi Eduskunnan lisärakennuksen auditorion maan keskeiset valtakunnalliset terveysalan järjestöt. Tilaisuus veti puoleensa komeasti reilut sata osallistujaa. Edustettuina olivat muun muassa lähes kaikki 26 äänivaltaista jäsenjärjestöä.

Puheenjohtaja Pentti Arajärvi johti keskustelua kolmen valitun teeman ympärillä. Jokaisella aiheella oli omat alustajansa, puolustaja ja opponentti, jotka vastasivat myös järjestöjen sekä yleisön esittämiin puheenvuoroihin ja kysymyksiin.

Vilkkaita keskusteluja seurasi kahden ensimmäisen kysymyksen kohdalla äänestys, jotka päättyivät molemmilla kerroilla pelkkiin jaa-ääniin yhtä tyhjää lukuun ottamatta. Kolmas päätös syntyi yksimielisesti ilman äänestystä.

Jatkoa on jo luvassa

Kaikkien aikojen ensimmäinen täysistunto päättyi innostuneissa tunnelmissa.

- Päivän aikana syntynyt debatti ja tehdyt päätökset kertovat konseptin toimivuudesta. Olemme käynnistäneet menettelyn, jolle voi toivoa jatkoa, Arajärvi tiivisti.

Beurlingin mukaan Kuluttajaparlamentti on syntynyt tarpeeseen.

- Sen tehtävänä on toimia ennen kaikkea kuluttajien asioita ajavien kansalaisjärjestöjen äänenvahvistimena. Ensi vuonna toiminta laajenee. Pyrimme saamaan mukaan terveysalan järjestöjen lisäksi esimerkiksi sosiaalipuolen järjestöt sekä lisäämään täysistunnon rinnalle muita istuntoja.


Kuluttajaparlamentti vaatii

  1. Suomeen on luotava valtakunnallisesti yhtenäinen laadunseurantajärjestelmä sairaaloiden toimenpiteille.
  2. Kunnille on määrättävä tuntuvat sanktiot lain takaaman terveyspalvelun hoitamatta jättämisestä.
  3. Terveydenhuollon hoitotarvikejakelu on toteutettava yhdenvertaisesti.

Lue lisää:

www.kuluttajaliitto.fi/kuluttajaparlamentti

Teksti: Sari Okko


Palaa otsikoihin

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010