Ajankohtaista arkisto

6.3.2013

Diabetesliiton lausunto sokeriverotyöryhmän loppuraportista

Diabetesliitto on antanut valtiovarainministeriölle lausunnon sokeriverotyöryhmän loppuraportista.

Diabetesliiton näkemys on, että terveysvaikutukset tulisi asettaa nykyistä selkeämmin tavoitteeksi makeisveron ja muun elintarvikkeiden verotuksen kehittämisessä. Nykyisen makeisveron epäkohtana on, että veropohjassa on mukana terveellisiä tuotteita, ja että veron ulkopuolelle on jätetty verollisiin tuotteisiin verrattuna terveysvaikutuksiltaan yhtä haitallisia tuotteita.

Diabetesliitto suosittelee veropohjan ja verotason tarkistamista terveellisiin ravitsemustottumuksiin kannustavaan suuntaan.

Työryhmän esittämä veromalli ei edistä oleellisesti sosioekonomisten terveyserojen kaventumista, sillä makeisvero kohdistuu vain murto-osaan elintarvikkeista. Arvonlisäverotukseen perustuva malli on ainoa, jossa voidaan saada terveysvaikutuksiltaan toivottavien elintarvikkeiden kuluttajahintoja alennettua lievästi.

Diabetesliitto katsoo, että nyt sokeriverotuksesta tehty selvitys toimii alkuna terveysperustaiselle ruuan verottamiselle. Jatkossa tarvitaan laaja ja huolellisesti suunniteltu terveysperusteinen verotus, joka mahdollistaa toivotut ravitsemuskäyttäytymisen tavoitteet paremmin kuin kapea-alainen sokeri- tai makeisvero.

Diabetesliitto kannustaa edelleen kehittämään makeisveron ja kokonaissokeripitoisuuteen perustuvan sokeriveron yhdistelmäveromallia, jotta sellainen voitaisiin ottaa käyttöön, kun sokeripitoisuuden ilmoittamisvelvollisuus tulee voimaan 2017. Yhdistelmämallilla olisi myös kulutusta ohjaavaa vaikutusta. Lisäksi Diabetesliitto kannustaa kehittämään terveellisten tuotteiden kysynnän kasvuun vaikuttamista erilaisin keinoin.

Edellä oleva on lyhennelmä lausunnosta, lue lausunto kokonaisuudessaan tästä:

Diabetesliiton lausunto sokeriverotyoryhman loppuraportista (pdf) (176.1 KB)

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010