Ajankohtaista arkisto

20.12.2019

Diabetesliiton lausunto laaturekisterit palvelujärjestelmässä -muistiosta

Diabetesliitto on antanut lausuntonsa "Asiakasryhmäkohtainen tieto laadusta ja vaikuttavuudesta sosiaali- ja terveydenhuollon tiedolla johtamisessa ja ohjauksessa: Laaturekisterien asema palvelujärjestelmässä" -muistiosta.

Korostamme, että sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistuksen tavoitteet – hyvinvointi- ja terveyserojen kaventaminen, yhdenvertaisten ja laadukkaiden palvelujen turvaaminen, palvelujen saatavuuden ja saavutettavuuden parantaminen ja kustannusten kasvun hillitseminen – eivät ole mahdollisia ilman avointa, helposti ymmärrettävää ja vertailukelpoista laatutietoa.

Kansallisten laaturekisterien käytäntöjen suunnittelu on THL:n laaturekisteripilottien (2018-2020) myötä ottanut merkittävän harppauksen eteenpäin. Tämä kehitys tulee Diabetesliiton mielestä varmistaa sisällyttämällä kansallisten laaturekisterien perusrahoitus valtion budjettiin, kuten THL on ehdottanut hankkeen pääraportissa ja siitä julkaistussa tiivistelmässä. Näin varmistetaan valtakunnallisen laatutyön edellytykset ja sitä kautta laadukkaat palvelut sekä sote-uudistuksen tavoitteiden toteutuminen jatkossa.

Nostimme esiin myös potilaiden osallistumisen laadun kehittämistyöhön. Asiakkaan kokema laatu on olennainen osa palvelun kokonaislaatua. Asiakaslähtöisyyden tulee olla kantava periaate kaikessa laatutyössä ja palvelun käyttäjät, potilaat, on tärkeää ottaa mukaan kehittämistyöhön.

Diabetesliiton lausunto laaturekisterit palvelujärjestelmässä -muistiosta 03122019 (pdf) (117.8 KB)

Sivua viimeksi päivitetty: 21.9.2010