Kesä ja loma – lupa hengittää hetki kevyemmin
Riikka Nurmi

Kesä tulee usein kuin huomaamatta. Valo lisääntyy, luonto vihertyy, ja arjen rytmi alkaa pehmetä. Monelle loma merkitsee paitsi taukoa työstä myös mahdollisuutta hengittää syvempään kirjaimellisesti ja kuvainnollisesti. Osalle kesä on aikaa, jolloin on lupa hidastaa ja kuunnella itseään herkemmin.
Hidastaminen ja rentoutuminen ei ole ylellisyys, vaan voimavara. Säännöllinen lepo, uni ja nautinnolliset kesähetket tukevat jaksamista ja hyvinvointia. Ne voivat helpottaa myös diabeteksen omahoitoa. Kun mieli on levollisempi, on helpompi tehdä pieniä, viisaita valintoja: syödä säännöllisesti ja liikkua tavalla, joka tuntuu itselle parhaimmalta. Kesä ei vaadi suorittamista – se tarjoaa mahdollisuuden lempeyteen.
Viime vuosina monen mielenrauhaa ovat varjostaneet ympäröivän maailman liikahdukset. Geopolitiikan tuoma epävarmuus, jatkuva kriisitieto ja uutisvirran kärjistyneet otsikot voivat kuormittaa enemmän kuin huomaammekaan. Stressi ei vaikuta vain ajatuksiimme, se heijastuu myös kehoon, keskittymiskykyyn ja siten arkeemme. Siksi lomalla kannattaa tehdä tietoinen irtiotto uutisista eli antaa itselle lupa sulkea hetkeksi uutiset ja hiljentää uutishälytykset, jättää sosiaalisen median uutislinkit klikkaamatta ja keskittyä siihen, mihin itse voi vaikuttaa – omaan hyvinvointiin ja lähellä oleviin ihmisiin.
Uutisdetox eli uutispaasto ei ole välinpitämättömyyttä. Se on itsestä huolehtimista tietoisen uutistauon avulla. Maailma ei pysähdy, vaikka pidämme tauon. Monelle riittää, että päättää tarkistaa uutiset kerran päivässä tai ei ollenkaan. Vapautuvan ajan voi korvata muulla tekemisellä, kuten kävelyllä metsän suojassa, aamu-uinnilla järvessä, kahvihetkellä terassilla tai ihan vain nauttimalla rauhallisesta aamusta ilman aikataulua.
Kesä muistuttaa meitä siitä, että ilo löytyy usein pienistä asioista. Hetkestä, jolloin aurinko lämmittää kasvoja. Tapaamisista ja keskusteluista lähimmäisten kanssa. Siitä tunteesta, että kaikki tarpeellinen on tässä ja nyt.
Toivomme, että tämä lehti voi olla osa sinun kesärauhaasi. Lukeminen lomalla saa olla inspiroivaa, lohdullista ja lempeää. Annetaan kesälle mahdollisuus tehdä tehtävänsä: palauttaa, vahvistaa ja muistuttaa, että myös epävarmuuden keskellä on lupa levätä.
Hyvää kesää ja aurinkoisia päiviä,
Riikka Nurmi
päätoimittaja, Diabetesliiton mediajohtaja