Arkiv

28.9.2015

Ny logga för förbundet – symbolen för första hjälpen ändras inte

Diabetesliitto tunnus 2015 RGB
Diabetesförbundet har fått en ny logotyp och den kommer att införas gradvis under höstens lopp. Den gamla logotypen bestående av sockerbitar kommer dock att finnas kvar som symbol för första hjälpen.


I juni godkände styrelsen den nya logotypen för förbundet. Den signalerar att Diabetesförbundet vill vara en vital organisation, som fokuserar på att tillgodose människors behov och förväntningar.

– I profilen ingår pratbubblor som avser att understryka betydelsen av samverkan dels internt inom diabetesrörelsen, dels med våra samarbetspartner och överlag med hela vår omvärld, säger Tarja Sampo, kommunikationschef på förbundet.

Logotypen lyfter också fram att diabetesrörelsen består av många sinsemellan olika grupper. Diabetesförbundet erbjuder en mötesplats för alla som kommer i kontakt med diabetes i sitt liv – människor med diabetes, deras närstående och vårdpersonal.

Den nya profilen stannar inte vid den nya loggan. Steg för steg kommer vi att se över och fräscha upp vår grafiska profil, både trycksaker och webbsidan.

Vår förhoppning är att den nya profilen ska ge dels diabetiker och medlemmar, dels beslutsfattare och den stora allmänheten signalen att Diabetesförbundet är en aktiv organisation som vill förändras och förnyas. En av förbundets viktigaste uppgifter är att förklara för alla dem som fattar beslut i hälso- och sjukvårdsfrågor varför det är vettigt både mänskligt sett och i ekonomiskt hänseende att satsa på vård och rehabilitering för människor med diabetes.

Diabetesförbundets motto i stort som smått är: människan framför allt. Vårt mål är att detta ska synas ännu mer i all vår verksamhet och återspeglas i den nya profilen.

Vår nya logga på Media-sidan



Tillbaka till rubrikerna