Digipalveluraportti 2021
Positiivista on diabetesta sairastavien oma kokemus siitä, että luotettavaan tietoon perustuvat ja helposti saavutettavissa olevat digitaaliset palvelut tarjoavat diabeteksen hoidossa tarvittavaa tietoa ja tukea omahoitoon. Tämä käy ilmi Diabetesliiton 14.3.2022 julkaisemasta Digipalveluraportti 2021 -selvityksestä.
Selvityksen tiedot koottiin diabetesta sairastavilta, läheisiltä ja tyypin 2 diabeteksen riskissä olevilta verkkokyselyllä sekä -haastatteluilla vuoden 2021 lopulla.
Tiedon ja tuen tarpeet laajoja
Tyypin 1 diabetesta sairastavien tiedon ja omahoidon
tuen tarpeet liittyvät selvityksen mukaan erityisesti mielen hyvinvointiin ja
jaksamiseen sekä jalkojen hoitoon. Alle 40-vuotiaat tyypin 1 diabeetikot toivovat
tukea myös diabeteksen ja työn yhdistämiseen. Lisäksi etenkin tyypin 1
diabetesta sairastavien lasten huoltajien tarve vertaistukeen korostuu.
Tyypin 2 diabeetikoiden ja kohonneessa
diabetesriskissä olevien tarpeet kohdistuvat etenkin jalkojen hoitoon,
ravitsemukseen ja elintapoihin, kuten liikuntaan ja uneen. Nämä vastaajat
kokevat myös tarvitsevansa lisää tietoa itse diabeteksesta sairautena.
- Onnistuneella omahoidolla on tärkeä merkitys
diabeteksen hoitotasapainosta huolehtimisessa, lisäsairauksien ehkäisyssä sekä
sairauden kanssa jaksamisessa. Hyviä elintapoja tukemalla voidaan ehkäistä myös
tyypin 2 diabeteksen puhkeamista, muistuttaa Diabetesliiton kehittämispäällikkö
Sari Koski.
Digitaalisilla palveluilla tukea omahoitoon
Nyt julkaistun selvityksen mukaan diabetesta sairastavien tiedon ja tuen tarpeisiin voidaan vastata digitaalisilla palveluilla: tarjoamalla tutkittua tietoa sekä omahoidon työkaluja helposti löydettävissä olevina kokonaisuuksina.
- Diabetesta sairastavat kertovat olevansa halukkaita
käyttämään omahoitoa tukevia digitaalisia palveluita. Diabetesliitossa
käynnissä olevassa hankkeessa rakennetaankin nyt digitaalisia
hyvinvointipolkuja vastaamaan odotuksiin. Ensimmäiset niistä valmistuvat
toukokuussa 2022, kertovat Diabetesta sairastavan hyvinvoinnin polut -hankkeen
suunnittelijat Tuulikki Salminen ja Tanja Kulmala.
Digitaitoja tukemalla palvelujen käyttäjäksi
Digipalveluraportti 2021 -selvitys valottaa myös
kokemuksia jo käytössä olevista digitaalisista palveluista. Diabetesta
sairastavien ja läheisten kokemukset niistä ovat kirjavia. Negatiivisten kokemusten taustalla olivat usein kokemattomuus digipalvelujen
käytössä sekä osaamisen puutteet, ikäryhmästä riippumatta.
- Digipalvelujen tarjoaminen ei yksinään riitä. Digitaitojen opettamisesta ja digipalveluiden käytön opastuksesta on tärkeää huolehtia. Uusien kanavien on tarkoitus tarjota vaihtoehtoja ja täydentää palveluvalikoimaa, ei kokonaan syrjäyttää kasvokkaista ohjausta ja neuvontaa, huomauttaa Tanja Kulmala.
- Jotta uudet palvelut tavoittavat kohderyhmänsä, myös terveydenhuollon ammattilaisten digitaitojen jatkuvaan kehittämiseen pitää voida panostaa. Samoin tarjolla olevien palveluiden tunnettuutta tulee parantaa, Tanja Kulmala päättää.