Koulu, opiskelu

kouluw

Koulukiusaamistilanteissa puhuminen on kultaa

Koulukiusaaminen on valitettavan yleistä ja joskus syy kiusaamiseen saattaa olla niinkin kummallinen asia kuin diabetes. Kiusaamistilanteissa on hyvä muistaa, että kiusaaminen ei ole kiusatun vika, eikä kiusatun tarvitse yrittää selättää ongelmaa yksin. Koulukiusaaminen on koko koululuokan yhteinen haaste, josta pitää puhua ja johon pitää puuttua mahdollisimman nopeasti.

Lähes jokaisessa ihmisryhmässä esiintyy pientä naljailua, mutta toimivassa ryhmässä tämä vinoilu ei äidy kiusaamiseksi, sillä siihen puututaan hanakasti ja asiat selvitetään rakentavalla tavalla. Toimivissa koululuokissa on sovittu opettajan johdolla selkeät pelisäännöt, joiden toteutumisesta kaikki haluavat pitää kiinni.

- Hyvässä luokassa jokainen voi rauhassa olla ainutlaatuinen yksilö: tulla erilaisista lähtökohdista, harrastaa omaa juttuaan, pukeutua kuten haluaa ja hoitaa sairauttaan juuri niin kuin itse kokee parhaaksi. Jokainen ryhmän jäsen voi omalta osaltaan olla rakentamassa tällaista turvallista ilmapiiriä kohtelemalla luokkakavereita reilusti, psykologi Helena Nuutinen sanoo.

1 1w

Jos ryhmä on epätasa-arvoinen eikä toimi rakentavasti, kuka tahansa voi joutua kiusatuksi yksilöllisten ominaisuuksien vuoksi. Diabetekseen liittyvät hölmöt kommentit voivat olla ajattelemattomuutta tai tiedonpuutetta, mutta toistuvaan ilkeilyyn on puututtava.

- Kiusaamisen tarve kumpuaa usein kiusaajan pahasta olosta. Kiusaaja voi myös hakea asemaansa ryhmässä kiusaamisen kautta tai vältellä itse kiusatuksi joutumista. Nämä mitkään syyt eivät kuitenkaan oikeuta kiusaamaan, Nuutinen painottaa.

Ole avoin diabeetikko

Kun suhtautuu hoitotoimenpiteisiin mahdollisimman mutkattomasti, antaa samalla muillekin viestiä siitä, ettei diabetes ole sen kummallisempi asia. Usein koetaan hyvänä, että joko opettaja, vanhempi, terveydenhoitaja tai oppilas itse kertoo diabeteksen hoidosta koko luokalle jossakin sopivassa tilanteessa.

- Kun muut tietävät, mistä on kysymys, ja saavat esittää kysymyksiä avoimesti, asia ei niin helposti herätä kummastusta. Aluksi kannattaa varautua vastaamaan erikoisiinkin kysymyksiin, kuten ”tarttuuko diabetes”, Nuutinen huomauttaa.


Luokkatoverit kiinnittävät hoitotoimenpiteisiin vähemmän huomiota, kun niistä tulee heillekin tuttu ja toistuva toimenpide. Vanhempien tai opettajan kanssa voi pohtia yhdessä sitä, miten hoito sujuisi mahdollisimman joustavasti.

- Monet pitävät helpoimpana pistää ja mitata paikasta riippumatta silloin, kun on tarve. Olemme kuitenkin erilaisia sen suhteen, missä yksityisyyden raja kulkee, Nuutinen sanoo.

Läheisempien ystävien kanssa tulee usein helpommin puhuttua diabeteksesta, mutta ystävienkin voi olla vaikea asettua samaan tilanteeseen. Sen vuoksi monet ovat pitäneet helpottavana saada tavata esimerkiksi diabeteskursseilla tai leireillä muita samanikäisiä diabeetikkonuoria.

7ww

Jos kohtaat ilkeilyä tai kiusaamista diabeteksen vuoksi:

  • Pyri oikaisemaan virheellinen tieto ja kertomaan faktaa diabeteksesta luokkatovereillesi. Voit myös pyytää hoitohenkilökuntaa puhumaan luokalle diabeteksesta.
  • Kerro ilkeilijälle, että se mitä hän sanoi, tuntuu sinusta kurjalta.
  • Jos ilkeily jatkuu, kerro siitä mahdollisimman nopeasti aikuiselle, esimerkiksi opettajalle, vanhemmalle, terveydenhoitajalle tai koulupsykologille. On aikuisten tehtävä huolehtia asian selvittämisestä. Ellet saa apua, puhu toiselle aikuiselle niin kauan, kunnes tilanne selviää.
  • Älä jätä hoitamista väliin toisten käyttäytymisen vuoksi. Sinä olet arvokas, ja sinun on tärkeää huolehtia hyvinvoinnistasi. Muistuta itsellesi ja muille, että diabeteksen hoitaminen on tärkeää. Kun diabetes on hyvässä hoidossa, sinun ei tarvitse kärsiä ikävästä olosta ja pystyt tekemään samoja asioita kuin muutkin.
  • Kerro kiusaamisesta hoitopaikassa esimerkiksi diabeteshoitajalle. Diabeteshoitaja voi myös ohjata psykologin vastaanotolle, missä on mahdollista työstää kiusaamiseen puuttumista ja siitä selviytymistä perusteellisemmin.
  • Anna itsellesi aikaa toipua kiusaamisesta ja pyydä tarvittaessa päästä keskustelemaan esimerkiksi psykologin tai kuraattorin kanssa.

Elina Luomaw
Teksti ja kuvat
Elina Luoma