Siirry sisältöön

Diabetesta sairastavien hoitotarvikkeiden saamisen tueksi on laadittu tältä sivulta löytyvät lomakkeet, joiden avulla henkilön on helpompi laatia virallinen valitus, jos hänen oikeutensa hoitotarvikkeisiin ei toteudu.

Ohjeet ovat yhdessä Diabetesliiton kanssa laatineet Finnilco(siirryt toiseen palveluun), IBD ja muut suolistosairaudet(siirryt toiseen palveluun), Colores – Suomen Suolistosyöpäyhdistys(siirryt toiseen palveluun) ja Lakitoimisto Kumpuvuori Oy(siirryt toiseen palveluun).

Diabetesta sairastavan oikeudet hoitotarvikkeisiin

Sinulla on oikeus:

Hyvinvointialueilla on kilpailutuksen perusteella tehdyt hankintasopimukset hoitotarvikkeiden toimittajien kanssa. Hyvinvointialueilla on kuitenkin mahdollisuus ja velvollisuus hankkia hoitotarvikkeita myös hankintasopimuksen ulkopuolelta, jos sopivaa tuotetta ei löydy Hyvinvointialueen valikoimasta.

Useimmilla hyvinvointialueilla hoitotarvikkeille on laadittu ohjeelliset jakelumäärät, jotka perustuvat esimerkiksi valtakunnallisiin Käypä hoito -suosituksiin ja keskimääräiseen käyttötarpeeseen. Ohjeelliset jakelumäärät eivät ole sitovia, vaan tuotetta tulee saada yksilöllisen käyttötarpeen mukaisesti.

Jos oikeutesi eivät toteudu, toimi näin

Jos sinulla on vaikeuksia saada tarvitsemiasi hoitotarvikkeita, sinulla on käytössäsi kolme oikeusturvakeinoa: muistutus, hallintoriita sekä kantelu.

Nämä menettelyt ovat yleensä kirjallisia. Suullisesti tehty muistutus tai kantelu voi olla mahdollinen erityisestä syystä tai valvovan viranomaisen luvalla.

Voit käyttää apunasi valmiita lomakepohjia tai kirjoittaa asiat vapaamuotoisesti sähköpostiin tai paperille. Oikeusturvakeinot ovat maksuttomia, eikä sinulle koidu riskiä, että joutuisit korvaamaan vastapuolen oikeudenkäyntikuluja, ellei vaatimuksesi ole ilmeisen perusteeton. Muistutuksen tekemisestä sinulta ei koskaan peritä kuluja.

Muistutus

Jos et saa tarvitsemaasi hoitotarviketta, kannattaa selventää terveydenhuollon viranomaisen kanta asiaan. Varsinaista päätöstä hoitotarvikkeesta ei välttämättä tehdä. Kielteinen kanta voi näkyä epikriisissä tai vapaassa terveydenhuollon ammattilaisen kirjauksessa.

Voit selvittää terveydenhuollon viranomaisen kannan myös tekemällä potilaslain mukaisen muistutuksen. Tee muistutus kirjallisesti (paperi, sähköposti) ja toimita hyvinvointialuuesi terveydenhuollon kirjaamoon. Toimintayksikön on käsiteltävä muistutus asianmukaisesti ja siihen on annettava kirjallinen vastaus kohtuullisessa ajassa (noin kuukaudessa) muistutuksen tekemisestä. Vastauksesta saat ”todisteen” kielteisestä kannasta, tai kanta voi muuttua muistutuksen myötä.

Hallintoriita

Jos muistutuksen jälkeen on erimielisyyttä hoitotarvikeasiassa, voit saattaa erimielisyyden hallinto-oikeuden ratkaistavaksi. Tätä prosessia kutsutaan hallintoriita-asiaksi. Hallintoriita on tehokkain oikeusturvakeinosi. Hallinto-oikeus voi velvoittaa viranomaisen jakamaan sinulle tietynlaisia tai tietyn määrän hoitotarvikkeita.

Voit saattaa asian vireille sähköpostilla tai kirjepostilla oman paikkakuntasi toimivaltaiseen hallinto-oikeuteen.

Toimivaltaiset hallinto-oikeudet löytyvät verkko-osoitteesta www.oikeus.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).

Kirjoita vapaamuotoisesti, mistä erimielisyydestä on kyse ja kirjoita vaatimukseksi se, mitä haluat. Liitä mukaan muistutuksesi ja siihen saamasi vastaus, tai muu kirjaus, josta erimielisyys käy ilmi.

Hallinto-oikeus lähettää tekemäsi hakemuksen viranomaiselle lausuttavaksi heti. Noin parin kuukauden sisällä saat viranomaisen lausunnon ja voit antaa siitä vastineen. Sen jälkeen hallinto-oikeus vetäytyy miettimään asiaa ja antaa aikanaan päätöksen. Voit tiedustella hallinto-oikeudesta asian etenemistä.

Voit pyytää hallintoriitaprosessiin julkista tai yksityistä lakimiesapua. Tarkista myös oikeutesi maksuttomaan oikeusapuun.

Tietoa julkisesta oikeusavusta ja oikeudesta maksuttomaan oikeusapuun saa valtion oikeusaputoimistoista ja verkko-osoitteesta www.oikeus.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).

Kantelu

Jos terveydenhuollossa on mielestäsi sisäisiä linjauksia, jotka eivät ole asiallisia, asiasta voi tehdä kantelun aluehallintovirastolle, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai valtioneuvoston oikeuskanslerille. Nämä tahot tutkivat, onko kyseinen viranomainen toiminut laillisesti. Kantelun johtopäätöksenä voi olla esimerkiksi huomautus tai huomion kiinnittäminen viranomaisen toimintaan. Kantelu voi johtaa laajamittaisempaan toiminnan uudistamiseen yleisellä tasolla ja siten vaikuttaa yksilöiden tilanteisiin, myös sinun.

Terveydenhuollon linjausta koskevan yleisen kantelun voi tehdä kuka tahansa, niin yksittäinen henkilö kuin organisaatio, esim. järjestö. Voit tehdä kantelun sähköpostilla tai kirjepostilla.

Jos teet kantelun aluehallintovirastolle, katso oman paikkakuntasi toimivaltainen aluehallintovirasto verkko-osoitteesta www.avi.fi(avautuu uuteen ikkunaan, siirryt toiseen palveluun).

Lomakkeet: muistutus, hallintoriita, kantelu

Lomakkeista on laadittu myös valmiiksi täytetyt mallit kuvitteellista esimerkkihenkilöä käyttäen.

Muistutus

Hallintoriita

Kantelu

Lisätietoja

Laura Tuominen-Lozic

Tuominen-Lozic Laura

sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija

puhelinpalvelu ma klo 8.30-11 ja to klo 12-15, muut kuin asiakasneuvontapuhelut, p. 040 072 3655

050 567 2555