Järjestöt ottivat kantaa: Hoitotarvikkeista säästäminen tulee kalliiksi
Hoitotarvikkeiden
käyttäjiä edustavat järjestöt ovat lähestyneet hyvinvointialueita hoitotarvikkeiden jakelua
koskevalla kannanotolla. Hyvinvointialueet ovat vastuussa hoitotarvikejakelun
järjestämisestä.
Kannanotossa
muistutettiin, että yksilöllisesti sopivat ja ammattilaisen kanssa valitut
hoitotarvikkeet mahdollistavat hyvän elämän. Ne tukevat toimintakykyä,
osallisuutta ja terveyttä sekä turvaavat elämänlaadun. Oikein valittu ja toimiva hoitotarvike vähentää kuluja myös muualla
sosiaali- ja terveydenhuollossa.
– Diabetesta sairastavilla yksilöllisen tarpeen
mukaiset hoitotarvikkeet ovat avainasemassa hoitotavoitteiden saavuttamisessa.
Hyvä hoitotasapaino taas ehkäisee lisäsairauksia, jotka moninkertaistavat
diabeteksen kustannukset. Hoitotarvikkeet tulisi nähdä investointina, eikä
kulueränä, Diabetesliiton sosiaali- ja terveyspoliittinen asiantuntija Laura
Tuominen-Lozić painottaa.
Kannanotossa korostettiin, että hankintasopimuksia laadittaessa on tärkeää kuulla
asiantuntijoita ja palvelujen käyttäjiä. Laissa hyvinvointialueista painotetaan asukkaiden ja palveluiden käyttäjien
mahdollisuutta vaikuttamismahdollisuuksia ja osallisuutta.
Kannanoton allekirjoittivat: Finnilco ry, Suomen Avannehoitajat
ry, Selkäydinvammaiset
Akson ry, Colores – Suomen
Suolistosyöpäyhdistys ry, PROPO
Eturauhassyöpäpotilaat ry, Suomen Diabetesliitto
ry sekä IBD ja muut
suolistosairaudet ry
Katso Finnilcon tiedote 1.2.2023 ja kannanotto kokonaisuudessaan tästä.