Siirry sisältöön

Sommar och semester – med rätt att andas lite lättare

Riikka Nurmi

Sommaren kommer ofta som en liten överraskning. Det blir ljusare, grönskan sprider sig och vardagslunken känns aningen mjukare. För många innebär semester inte bara en paus från arbetet, utan också en chans att andas djupare, både bokstavligt och bildligt. För vissa är sommaren en tid när det är tillåtet att varva ner och bli mer lyhörd för sig själv.

Att varva ner och koppla av är ingen lyxvara, det är en resurs. Regelbunden vila, sömn och trevliga sommarstunder gör gott för orken och måendet. De kan också underlätta egenvården vid diabetes. Med större lugn i sinnet är det lättare att göra små, kloka val: äta regelbundet och motionera på det sätt som känns bäst för en själv. Sommaren kräver inga stora prestationer – sommaren är en möjlighet att vara snäll mot sig själv.

De senaste åren har mångas sinnesfrid överskuggats av oron ute i världen. Osäkerhet till följd av geopolitiken, ständig krisinformation och tillspetsade rubriker i nyhetsflödet kan ta mer på krafterna än vi inser. Stress påverkar inte bara våra tankar, utan även kroppen och koncentrationsförmågan, och därmed vårt dagliga liv. Därför är det värt att ta en medveten paus från nyheterna under semestern – att ge dig själv tillåtelse att stänga av nyheterna ett tag, koppla bort nyhetsaviseringarna, låta bli att klicka på nyhetslänkar i sociala medier och fokusera på det du kan påverka, med andra ord på att må bra och på de som står dig nära.

Att testa en nyhetsdetox, alltså sluta läsa nyheter, är inget tecken på likgiltighet. Det är att ta hand om sig själv genom en medveten paus från nyheterna. Världen stannar inte upp även om vi tar en paus. För många av oss räcker det med att kolla nyheterna en gång om dagen eller inte alls. Den lediga tiden kan fyllas med andra aktiviteter, som att promenera i skydd av skogen, ta ett morgondopp i sjön, unna sig en kaffepaus på terrassen eller helt enkelt bara njuta av en lugn morgon utan fastlagt schema.

Sommaren påminner oss om att glädjen ofta finns i de små tingen. Ögonblicket när solen värmer i ansiktet, i möten och samtal med nära och kära och känslan av att allt vi behöver finns här och nu.

Förhoppnings kan den här tidningen bli en del av din sommarfrid. Semesterläsning får vara inspirerande, tröstande och överseende. Ge sommaren en chans att göra sitt jobb: att återställa, att stärka och att påminna oss om att vi även mitt i all osäkerhet har rätt att vila.

Ha en bra sommar med soliga dagar!

Riikka Nurmi

Chefredaktör och mediedirektör, Diabetesförbundet i Finland