Suomalaisten suosima Sydänmerkki on osoitus paremmista valinnoista
Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteinen Sydänmerkki eli Parempi valinta -merkki on noussut suomalaisten suosioon. Tästä kertoo Kauppalehdessä 30. elokuuta julkaistu uutinen, joka kertoo Sydänmerkin arvostuksen kasvusta. Uutisessa käsitellään Taloustutkimuksen tekemää bränditutkimusta, jossa Sydänmerkki on kivunnut Suomen suosituimpien brändien listauksessa viime vuoden sijalta 17 jo sijalle 9. Mukana oli lähes 700 brändiä.
Sydänmerkki on ainoa tuotteen ravitsemuksellisesta laadusta kertova symboli Suomessa. Se auttaa terveellisten ruokavalintojen tekemisessä kertomalla, mitkä tuotteet ovat parempia valintoja omassa tuoteryhmässään. Tuotteita, joissa on Sydänmerkki, verrataan muihin samantyyppisiin tuotteisiin.
– Jos vaikkapa pullasta löytyy Sydänmerkki, ei se tarkoita, että pulla olisi terveellisempi vaihtoehto kuin vaikkapa kuitupitoinen leipä. Sydänmerkki pullassa tarkoittaa, että tuote on parempi valinta omassa tuoteryhmässään. Siis verrattuna muihin kahvileipiin, kuten viinereihin ja munkkeihin, ravitsemusterapeutti Eija Ruuskanen Diabetesliitosta selventää.
Moni meistä saa ruoastaan liikaa suolaa, sokeria ja kovaa rasvaa, mutta liian vähän kuitua. Siksi Sydänmerkkiä hakevia tuotteita arvioidaan näiden ravitsemustekijöiden näkökulmasta.
Tuotteiden valmistajat eivät siis itse voi päättää, saako tuote Sydänmerkin, vaan merkin myöntämisen perusteita arvioidaan asiantuntijaryhmässä, jonka jäsenet ovat puolueettomia ravitsemuksen ja terveyden ammattilaisia.
– Erityisen hyödyllistä Sydänmerkissä diabetesta sairastavien näkökulmasta on, että se helpottaa tietyissä arkituoteryhmissä valintojen tekemistä kaupassa. Niitä ovat esimerkiksi valmisruuat, leipärasvat ja maitotuotteet, sanoo Sydänmerkin asiantuntijaryhmässä mukana oleva Diabetesliiton Eija Ruuskanen.