Yksi keväthumaus vaan
Menomatkalla junassa oloni alkoi tuntua
keljulta, ja minua vähän huimasikin. Sitten käteni alkoivat täristä, joten
tarkistin verensokerin: 3,4. Jännityshypo yllätti, mutta onneksi ehdin syödä
lounasta perillä ennen paneelikeskustelun alkua.
Etukäteishermoiluni oli turhaa, sillä keskustelu
sujui hyvin ja tunnelma oli sopivan rento. Neljäkymmentä minuuttia humahti
nopeasti ohitse, enkä kovin montaa puheenvuoroa edes ehtinyt käyttää. Puhumassa
oli lisäkseni toinenkin asiakas sekä ministeriöiden virkamiehiä.
Julkisten palvelujen digitalisaatio on yksi
hallituksen kärkihankkeista, ja terveydenhuollossa tiettyjä malleja testataan
parhaillaan useassa kaupungissa pilottina. Tarkoituksena on, että
tulevaisuudessa asiakas voisi tehdä esimerkiksi sähköisen
hyvinvointitarkastuksen, josta saadun palautteen avulla hän voisi kiinnittää terveyden
osa-alueisiin jatkossa enemmän huomiota. Jos jotain hälyttävää ilmenisi, hänet
ohjattaisiin terveydenhuollon vastaanotolle. Lisäksi tiettyjen oireiden
perusteella voisi saada diagnoosin sekä reseptin sähköisesti ilman fyysistä
käyntiä terveydenhuollon toimipisteessä. Keskustelussa sivuttiin myös erilaisia
sovelluksia ja laitteita, joiden avulla ihminen voi reaaliaikaisesti seurata
omia terveysarvojaan: verenpainetta, sykettä, verensokeria.
Näen tällaisessa hankkeessa paljon hyvää ja
uskon, että terveydenhuollossakin siirrytään ennemmin tai myöhemmin
hyödyntämään digipalveluiden mahdollisuuksia. Olisi hienoa, jos askarruttavassa
tilanteessa voisin saada heti yhteyden diabeteshoitajaani verkossa ja
ammattilaisen neuvoja, mitä kannattaisi tehdä. Myös osan seurantakäynneistä
voisi hoitaa verkkopalveluiden välityksellä, mikä säästäisi aikaa ja
todennäköisesti myös kustannuksia.
Toisaalta näen tässä myös riskejä. Kaikkia
sairauksia tai terveysongelmia ei voi hoitaa sähköisissä palveluissa, vaan ne
vaativat fyysisen tutkimisen.
Paneelissa puhuttiin paljon asiakaslähtöisyydestä. Tässä ajattelua pitäisi laajentaa myös digipalveluiden
ulkopuolelle.
Vaikka meillä olisi reaaliaikaista langattomasti siirtyvää terveysdataa, mahtavat digisovellukset tai kuinka hienoja teknisiä järjestelmiä tahansa, niistä ei ole hyötyä, elleivät perusasiat ole kunnossa. Jos esimerkiksi insuliinikynien neulat ovat sekundalaatua tai potilaalla ei ole varaa lääkkeisiin, säästöjä ei synny eikä omahoito tehostu. Näitä juttuja ei saisi digihuumassa unohtaa!
Palaa otsikoihin | 1 Kommentti | Kommentoi