Syvärit paketissa - siis mitkä?
Parin vuoden
projektiin mahtui oivaltamisen elämyksiä, tuskastumisen hetkiä, epätoivoa ja
uuden oppimista. Nyt on hieno fiilis, kun kaikki on vihdoin valmiina!
Jossain vaiheessa lääketieteen opintoja tulee tehdä tämä opinnäytetyö, jota
kutsutaan kandien kesken ”syväreiksi”. Näitä syväreitä voisi tietyllä tapaa
verrata muiden yliopistotutkintojen graduun. Osa kirjoittaa artikkelin
tieteelliseen julkaisuun, osa tekee laajan kirjallisuuskatsauksen. Itse tein
pienimuotoisen tutkimuksen ja kirjoitin siitä tutkimusraportin.
Työssäni tutkin sitä, mitkä tekijät huonontavat lasten ja nuorten tyypin 1 diabeteksen hoitotasapainoa pitkällä aikavälillä.
Tärkein tulos oli se, että insuliinipistosten tai -bolusten unohtaminen oli yhteydessä hoitotasapainon pitkäaikaiseen huononemiseen. Samansuuntaisia tuloksia on saatu myös aiemmissa tutkimuksissa. Omassa tutkimuksessani tytöillä oli poikia korkeammat HbA1c-arvot hoitotasapainon huononemisen alkaessa, ja usein tämä tapahtuma ajoittui murrosiän kynnykselle.
Oma tutkimukseni oli takautuvasti potilasasiakirjojen tiedoista kerätty
tapaus–verrokki-tutkimus. Vaikka otoskoko oli pieni, eivätkä tulokset olleet
kovin yllättäviä, toivon, että tutkimuksestani on jotakin hyötyä lasten
diabeteksen hoidon kehittämisessä.
Esimerkiksi monella lapsella, jolla hoitotasapaino heikentyi, oli jossain määrin vaikeuksia hyväksyä diabetesta. Siksi hoitohenkilökunnan, perheiden ja potilasjärjestön olisi tärkeää tukea kaikin mahdollisin keinoin nuoria ykköstyyppejä. Jos diabeteksen hoidon sisäistää luontevaksi osaksi arkea nuorena, sitä on helpompi jatkaa myös aikuisena.
Teknisiä ongelmia ja valinnan vaikeutta
Aloin kerätä ja analysoida aineistoa toisen opiskeluvuoden kesällä. Eniten
kiukkua ja ahdistusta matkan varrella tuottivat tilastolliset analyysit sekä
tietotekniikan temppuilu. Usein tietokone pimeni juuri silloin, kun olin saanut
viitteidenhallintajärjestelmän tunnin tappelun jälkeen toimimaan. Onneksi sain
apua ihanalta tilastotieteilijältä, joka vastasi kysymyksiini jopa
äitiyslomalta, vaikkei hänen olisi sitä tarvinnut tehdä. Myös poikaystävän
Excel-osaaminen oli epätoivon hetkinä kullanarvoinen apu.
Olen tyytyväinen siihen, että valitsin heti alussa aiheen, joka oikeasti
kiinnosti ja innosti. Oman sairauden kautta minulla oli jo paljon ennakkotietoa
diabeteksesta ja sen hoitomenetelmistä. Tämä helpotti esimerkiksi käsitteiden
ymmärtämistä ja loppuraportin kirjoittamista. Silti opin jotain uutta tästä
sairaudesta.
Raportin kirjoittamisen jälkeen oli viimeisenä vuorossa kypsyysnäyte, joka on ikään kuin äidinkielen koe. Sillä varmistetaan, että opiskelija osaa kirjoittaa tutkimastaan aiheesta selkeästi ja ymmärrettävästi. Minulle tuli kokeessa oikeastaan valinnan vaikeus, koska olisin halunnut ja voinut kirjoittaa mistä tahansa ohjaajani valitsemasta otsikosta!
Potilaasta kollegaksi
Opiskelujen loppuvaiheen pitkien sairaalapäivien ja syväreiden viimeistelyn yhdistäminen oli sen verran kuluttavaa, ettei uuden tutkimusprojektin, kuten väitöskirjan, tekeminen tunnu tällä hetkellä mielekkäältä. Olen kuitenkin avoimin mielin, ja kenties innostun joskus uudestaan tutkimuksen maailmaan, jos sopiva ala ja aihe löytyy.
Syväriohjaajani Päivi vastasi aina sähköposteihin ajallaan, oli joustava ja antoi
neuvoja askarruttaviin kysymyksiin matkan varrella. Hän osasi antaa uusia
näkökulmia aiheen pohdintaan sekä omalla tieteellisellä asiantuntemuksellaan
auttaa erityisesti tulosten raportoinnissa.
Päivi Keskinen on myös aikanaan ollut hoitava lääkärini lasten diabetespolilla. Silloin kymmenisen vuotta sitten tuoreena diabeetikkona en olisi uskonut, että joku päivä opiskelisin lääkiksessä ja tulisi tekemään opinnäytetyöni hänen ohjauksessaan – joskus dee-elämä osaa yllättää!
Palaa otsikoihin | 2 Kommenttia | Kommentoi