Kevättöitä ilmassa
Tämä lukukausi on ollut raskas, työläs ja haastava. Vuosi alkoi rintakivulla ja
hengenahdistuksella, siitä edettiin hermoston toimintahäiriöihin ja nyt ollaan
diagnostiikassa ja hoidossa.
Aiheet ovat olleet erittäin mielenkiintoisia ja
keskeisiä tulevan lääkärin työn kannalta. Toisaalta tekemistä on ollut
hirmuisesti, kun näiden rinnalla on pyörinyt vielä pakollinen ruotsinkurssi.
Monesti
on tuntunut, etteivät vuorokauden tunnit riitä millään opiskeluun,
harrastuksiin tai riittävään lepoon. Uskon kuitenkin, että kesään mennessä
stressi helpottaa – sitä ennen on enää muutama ”pieni” tehtävä jäljellä, kuten
muun muassa kotitentti ja systemaattinen kirjallisuuskatsaus.
Tässä jaksossa tutor-tapaamisemme poikkeavat jonkin verran totutusta. Opettaja
kertoo meille lyhyen kuvauksen potilaasta, jonka jälkeen ryhmässä mietimme,
mitä kysymyksiä hänelle olisi hyvä esittää. Tämän jälkeen arvioimme, miten
potilasta tulisi vastaanotolla tutkia, mitkä laboratoriokokeet olisivat
hyödyllisiä ja tarvitaanko lisätutkimuksia. Tällainen salapoliisityö on
lääkärin arkipäivää.
Diagnostiikan pohtiminen yhdessä on hedelmällistä. Asioita tulee silloin
mietittyä riittävän monelta kantilta: mikä on työdiagnoosi, mitkä
vaihtoehtoiset sairaudet pitää sulkea pois, kannattaako jokin tutkimus tehdä
vain varmuuden vuoksi vai vaikuttaako se oikeasti hoitopäätökseen, onko se
kustannustehokasta?
Vatsakipuisen potilaan yhteydessä eräs ryhmästämme ehdotti EKG:n eli
sydänfilmin ottoa potilaalta. Aluksi ihmettelin ääneen, olisiko se järkevää
tässä tapauksessa. Hän perusteli mielipiteensä hyvin sillä, että sydänperäinen
kipu voi joskus ilmetä epämääräisenä ylävatsakipuna. Asia oli toki tullut
esille aiemmassa opetuksessa, mutten juuri silloin sitä muistanut. Tämä on hyvä
esimerkki siitä, että ryhmässä pohtiessa toinen voi hoksata jonkun
merkityksellisen yksityiskohdan, jota ei itse olisi tullut edes ajatelleeksi. Ainakin
itse koen oppivani tällä tavalla paljon, ja siksi pidän Tampereen lääkiksen
PBL-menetelmästä kovasti.